- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
29

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

overfor de andre Øjeblikke, vil ikke til Fordel for dem opgive sit
Krav paa Tilfredsstillelse.

Der viser sig her Muligheden af et Standpunkt, hvor al
Vurdering falder bort, fordi der vel rører sig Lyst- og
Ulystfølelser, men disse blot svare til Øjeblikkets Tilstand, ikke til
Livet som Helhed. Intet Formaal opstilles; selv Instinkterne med
deres ubevidste Formaal trænges tilbage; og naar ethvert
Hensyn til et Formaal falder bort, bliver Vurdering umulig. Det
er et barnligt Standpunkt; men det er muligt at forsøge paa
at gøre det til det definitive Standpunkt. Dette er i Etikens
Historie forsøgt af Aristippos fra Kyrene[1]. Det er Principet
om Øjeblikkets Suverænitet, han hævder. Dette er det
mest radikale etiske Standpunkt, som kan tænkes. Det har de
færrest mulige Forudsætninger, saa faa Forudsætninger, at en
hver Vurdering falder bort. Ti det Gode for Aristippos var den
rent momentane Lystfølelse. Hvorfor skal — saaledes er
Tankegangen — det ene Øjeblik ofres for eller underordnes det andet?
Det ene har i og for sig ligesaa megen Ret til at være som det
andet. — Paa dette Standpunkt — og kun paa dette — falder
det Gode ganske sammen med Lystfølelsen, det Onde sammen
med Ulystfølelsen. — Det følger af sig selv, at et saadant
Standpunkt ikke kan være et aldeles primitivt og naivt Standpunkt.
Det vil være sorgløst og tankeløst som Barnet er det, — men
netop den udtrykkelige Villen viser, at det kun er en Efterligning
af det barnlige Standpunkt. Der maa en vis Kunst og
Selvbeherskelse til for at hindre den uvilkaarlige Higen ud over det
nærværende Øjeblik. Allerede Instinkterne tilvejebringe en
Forbindelse mellem de enkelte Øjeblikke, som den principielle
Gennemførelse af Øjebliksstandpunktet ikke kan taale. Heri ligger
netop en stor Vanskelighed for den praktiske Hævden af dette
Standpunkt. Men det har sin store Betydning for os at se, at
dets Berettigelse teoretisk er bleven hævdet. Det kunde efter
Sagens Natur kun ske indenfor en fremskreden Kultur. De


[1] Om
Forholdet mellem Aristip’s Standpunkt og Søren Kierkegaards
»æstetiske Stadium« se min Bog S. Kierkegaard som Filosof, p. 84.
Note.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free