- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
38

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

for et Samfund, af hvilket Individet kun er et enkelt Led. Naar
nu saadanne Følelser blive raadende, ville Handlingerne vurderes
efter det Forhold, i hvilket de ved dem frembragte Tilstande
staa til dette Samfunds, denne større Helheds Interesser.
Maalestokken hentes nu ikke blot fra Individets isolerede Liv; dette
staar som hørende til en større Verdensorden, og det kommer
an paa, om Handlingerne hæmme eller fremme denne.

Det vilde ikke være rigtigt at sige, at Sympatien paa dette
Standpunkt bliver Et med den etiske Følelse eller Samvittigheden.
Denne fremtræder ogsaa her som en Forholdsfølelse, bestemt
ved Forholdet mellem, hvad der er den raadende eller
centrale Følelse hos Individet, og Handlingernes Resultater.
Forskellen mellem dette Standpunkt og det individualistiske er den,
at Grundlaget er mere omfattende; Vurderingen vil derfor kunne
falde anderledes ud: en og samme Handling vil fra det
individualistiske Standpunkt kunne kaldes god, fra Slægtens ond.
Naar Individet umiddelbart føler sine egne personlige Interesser
som underordnede Hensynet til den store Helheds Tarv, af hvilken
det i Sympatien føler sig som et enkelt Led, fremtræder
den etiske Følelse som Pligtfølelse. Allerede paa
Individualismens Standpunkt vilde der kunne tales om Pligt. Ti i
Begrebet Pligt behøver der kun at ligge det formelle Forhold mellem
et mere begrænset, og et mere omfattende Hensyn, at dette sidste
skal have Forrang fremfor hint. Individet kan i det enkelte Øjeblik
føle sig forpligtet ved Hensynet til sin egen Livshelhed.
Pligtfølelsen udspringer — hvor Pligten er Mere end noget udefra
Paatvunget — af Personlighedens Indre og betinges ved Fordringen
om og Trangen til at bevare Sammenhængen i sit Liv
gennem Hævdelse af de højeste Formaal og Livsinteresser i de
enkelte Øjeblikke og under de specielle Forhold, — til at genfinde
sig selv efter sit centrale Væsen i den enkelte Tilstand
eller Handling. I Pligten ytrer sig da en Grundvillie: vi skulle,
fordi vi i vor inderste Grund ville. Vor centrale Villen bliver
en Skullen, fordi der kan rejse sig periferiske Villiestendenser i
Modsætning til den, og fordi vi dog ville forblive »tro mod os selv
og mod vor bedste Stræben«. Men paa det Standpunkt, som vi
nu beskrive, vil selve Hensynet til Individets Livshelhed igen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0060.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free