Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Væsener, maa ikke være Egoist eller Individualist, fanatisk
Patriot eller Sekterer, men maa formaa at følge de menneskelige
Handlinger med uinteresseret og universel Sympati. Dette er
det objektive Princips subjektive Forudsætning. Afset fra denne
bliver det kan intellektuel Kuriositet, naar man anvender Principet
til Bedømmelse og drager Konsekvenser af det.
Det var Benthams Hovedfejl, at han ikke tydeligt saa, at
et subjektivt Princip dannede Forudsætningen for det objektive
Princip. Han fordrede et objektivt Princip for at kontrollere og
regulere de forskellige subjektive Synsmaader og Paastande paa
det etiske Omraade, og et saadant fandt han i Principet om
størst mulig Lykke for saa Mange som muligt. Men den
Subjektivitet (den Samvittighed), der skal reguleres ved det
objektive Princip, ligger stedse selv til Grund for dette Princips
Anerkendelse. En Etik, som ikke tager dette med i Betragtning,
faar stedse en dogmatisk Karakter, saa fortrinligt end dens Princip
maatte egne sig til Leder under den specielle Diskussion.
Den filosofiske Etik maa udtrykkeligt konstatere, hvilket Standpunkt
den vurderende Subjektivitet staar paa. Vejen til dette
Standpunkt kan, historisk set, være lang og bugtet[1]. —
Nogle Ord om, hvorledes hele den Opfattelse af Etikens
Betydning og Begrænsning, som udvikles i dette Kapitel, er bleven
til, ville her være paa deres Plads. — Jeg gik ud fra det
utvivlsomme Faktum, at der i Livet fældes etiske Domme, Domme,
der billige eller misbillige menneskelige Handlinger eller
Livsordninger, — Domme om Godt og Ondt. Den første Forudsætning,
vi møde med overfor saadanne Domme, er, at de ikke indbyrdes
maa stride mod hverandre. Den Maalestok, som anvendes
ved Billigelsen eller Misbilligelsen, maa stedse være den
samme; Vurderingen maa gennemføres konsekvent ud fra det
givne Standpunkt. Det er en Maalestok, vi anlægge paa alle
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>