- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
60

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

disse behøve ikke særligt at opregnes. Ligesaa er Billigelsen af
et Motiv Billigelse af alle Handlinger, som udspringe deraf. Overgangen
fra den ydre Vurdering til den indre er derfor endeligt
en stor Simplificering af den etiske Lov. Det er ikke Buddenes
Mangfoldighed, men de Karakteregenskaber, som skulle herske,
og den Retning, i hvilken Samfundsformerne skulle udvikles,
det gælder at fastsætte.

Exempler paa en saadan Inderliggørelse, Generalisation og
Simplificering have vi ved Kristendommens Brud med Jødedommen
og ved Protestantismens Brud med Katolicismen, og idethele
overalt, hvor en rent etisk Betragtningsmaade udskiller sig
fra en Betragtning, der støtter sig til Sædvane, Autoritet og
ydre Magt.

Den etiske Lov fordrer Tilstedeværelsen af det Sindelag,
der bærer den selv i Slægten. Det er dette, som Kant har udtrykt
i den Sætning, at det er en Pligt at have Samvittighed.
Da Anerkendelse af Pligter forudsætter Samvittighed, kunde det
synes, som om man her drejede sig i en Kreds. Men det er
kun tilsyneladende; ti Grundlag og Handlingsmotiv behøve ikke
at falde sammen, og det behøver ikke heller at være nogen
Ufuldkommenhed, naar de ikke falde sammen. Ifølge
Velfærdsprincipet kan det nemlig meget vel være nødvendigt, at andre
Motiver end selve Pligtfølelsen gøre sig gældende. Det kan f. Ex.
være nødvendigt eller sundt, at Selvopholdelsesinstinktet eller
ogsaa den umiddelbare Medfølelse leder Mennesket til at foretage
Handlinger til egen og Andres Velfærd, og at Samvittigheden
ikke rører sig ved enhver enkelt Handling. Det kan endog
være et Tegn paa Fuldkommenhed, naar Handlinger, der kræve
Anstrengelse og Opofrelse, foretages, uden at det sker af
Pligtfølelse. Aandelig Øvelse fører jo til, at hvad der fra først af kun
kunde udføres gennem flere psykologiske Mellemled, gennem
udtrykkelig Besindelse og Villiesanspændelse, tilsidst kan udføres
direkte og uden særlig Bevidsthed om, hvorfor man egentligt
handler saaledes.

19. Al Etik er praktisk Idealisme. Den forudsætter, at vi
stille os Formaal, men et Formaal er ikke noget Værende, men
Noget, som skal være. Al Etik forudsætter derfor en Drift, en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free