- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
64

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - III. Etikens Principer og Metode

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Bevægelser og Forestillingsrækker, og Evnen til at fatte en
Beslutning og derved gøre Ende paa
Overvejelsen[1].

Baade ved den hæmmende, ved den forhøjende eller motivændrende
og ved den forenende Virksomhed er Velfærdsprincipet
ledende. Kun hvor det sker Fyldest, faa disse Virksomheder
Værdi. Man kan ligesaa vel hæmme noget Godt som
noget Ondt, ligesaa godt forhøje noget Ondt som noget Godt;
den etiske Værdi ligger derfor ikke i disse Virksomheder i og
for sig, men i den Retning, i hvilken de udøves.

De omtalte Processer finde Anvendelse ikke blot i det enkelte
Individs, men ogsaa i Samfundets og Slægtens etiske Udvikling.
Der kan være individuelle Livsytringer, som stride mod
Slægtens Velfærd, skønt de ikke stride mod Individets egen,
isolerede Velfærd; de maa hæmmes. En Bestræbelse for social
Velfærd kan mangle Styrke eller Omfang eller ret Motivering;
her bliver da Anvendelse for Potensering eller Udvidelse eller
Forskydning. Endeligt kan der mangle den Sammenhæng og
Harmoni mellem de forskellige Livsytringer og Bestræbelser
indenfor Samfundet og Slægten, som er nødvendig for, at
almindelig Velfærd kan naas; det gælder da at sammenarbejde og
organisere de spredte Virksomheder. —

Ogsaa fra denne Side viser det sig, at den filosofiske Etik
baade er konservativ og radikal. (Smlgn. I, 4). Den tager sine
Udgangspunkter i det Givne. Paa bar Grund kan den Intet
udrette. Men dette Givne søger den saa at udvikle videre paa de
tre anførte Maader.

21. I mere eller mindre stærk Modsætning til den i dette
Kapitel fremsatte Teori om de etiske Principer og om Muligheden
af at begrunde dem have flere danske Forfattere søgt at
finde et efter deres Mening mere objektivt og rationelt Grundlag
for Etiken. Deres Bestræbelser gaa ud paa at hævde Etikens
Videnskabelighed; Enkelte af dem mene endog for første
Gang at have paavist et videnskabeligt Grundlag for Etiken.
Særligt gaa deres Bestræbelser ud paa at frigøre den fra den
empiriske og subjektive Begrænsning, den efter min Opfattelse


[1] Psykologi VII B, 1 c; 3; 5 a.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0086.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free