- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
91

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - IV. Samvittighedens Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

erklære Samvittigheden for ufejlbar og dog fastholde, at den
skal ledes af et objektivt Kriterium.

Men denne Ufejlbarhed er ikke af objektiv Art. Den højeste
etiske Autoritet kan selv vise sig at være paa Vildspor. Det
vilde være dogmatisk at paastaa, at Samvittigheden aldrig skuffer
os. Ved en saadan Paastand lukker man paa vilkaarlig Vis
Øjnene for nogle af Livets mest tragiske Konflikter. Den reneste
og alvorligste Overbevisning kan bero paa en fuldstændig Vildfarelse.
Et aldeles umiddelbart og ubedrageligt Kendesmærke
paa Sandheden have vi ligesaa lidt paa det etiske Omraade som
paa andre Omraader[1]. I Samvittighedens Form træder enhver
alvorligere Overbevisning op; men den blotte Form borger ikke
for den absolute Sandhed. Fichte begrundede Paastanden om
Samvittighedens Ufejlbarhed ved, at det højeste Maal for os er
at handle selvstændigt, ud af vor egen Personlighed; gøre vi
virkeligt det, saa er det Fuldkomne naat, saaledes som det kan
virkeliggøres paa dette bestemte Punkt i Tilværelsen[2]. Men det
Tragiske er, at den inderligste personlige Overbevisning kan
vise sig at have været i Modstrid med, hvad en objektiv
Vurdering af Forholdene indskærper. Kunne de, der korsfæstede
Jesus, ikke have handlet efter bedste Overbevisning? Skulde
Kant have Ret i, at en Kætterdommer ikke kan have en god
Samvittighed? Var det ikke i god Tro, at Aristoteles forsvarede
Slaveriets Berettigelse, at Calvin, med Melanchtons Bifald, lod
Servet bestige Baalet, og at Sand myrdede »Landsforræderen«
Kotzebue? —

Ikke mindre dogmatisk overhugger man Knuden fra modsat
Side. Hvor man betragter Etiken blot fra den objektive Side,
som Læren om Samfundsformer og ydre Handlinger, erklærer
man uden videre den subjektive Følelse for uberettiget overfor
de objektive Forhold og deres Krav. Etikere af saa forskelligt
Standpunkt som Hegel og Bentham mødes i Mistro til


[1] Smlgn. om Sandhedskriteriet
paa andre Omraader: Psykologi V D, 3; VII B, 4. —
Det psykologiske Grundlag for logiske Domme. (Vid.
Selsk. Skr. 6. Række).
Kap. 6.
[2] Smlgn.
f. Ex. Appellation. 1799. p. 32.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free