- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
92

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - IV. Samvittighedens Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Samvittigheden. Denne staar endog efter Hegel lige paa Springet
til at være det onde Princip i Verden, da den subjektive
Overbevisning ligesaa vel kan gaa ud paa noget objektivt Forkasteligt
som paa noget objektivt Rigtigt[1].
— Det er let nok, som
disse Etikere gøre, at advare mod Selvtillid og Selvraadighed
og forlange, at man skal bøje sig for en objektiv Lov. Den Lov,
vi følge, maa jo dog stedse kundgøre sig for os i Samvittighedens
Form. Det Lys, som gør os alt Andet klart, maa tilsidst
findes i os selv, og hvem borger os i det enkelte Tilfælde for,
at det ikke er en Lygtemand, vi lade os lede af?

Der foreligger her Muligheden af en Konflikt mellem de
to Principer, paa hvilke Etiken bygger, Grundlaget og Indholdet
(Vurderingsmotivet og Vurderingsprincipet). Der kan neppe
gives nogen anden Løsning deraf end den allerede antydede, at
i Øjeblikket maa Samvittigheden lydes, da der ingen højere
Autoritet kan gives. Det forudsættes naturligvis, at den taler
tydeligt og efter fornødent Overlæg. Men dertil maa føjes, at
Samvittigheden kan kontrollere og korrigere sig selv; den senere,
mere øvede og erfarne Samvittighed dømmer den tidligere. Netop
ved at følge sin bedste Overbevisning i Øjeblikket kan Mennesket
bane sig Vej til en rigtigere Overbevisning, som lærer ham,
at hvad der i Beslutningens Øjeblik stod for ham som det Bedste,
dog var urigtigt og fordærveligt[2]. Saalænge der handles efter


[1] Smlgn. Hegel:
Philosophie des Rechts. § 139—140. — Bentham:
Principles of Morals and Legislation. ch. 11. § 11—19. — James
Mill
dadlede en slet Handling lige strengt, hvilket dens Motiv saa
end havde været. Ros og Dadel var for ham motiverende Kræfter;
derfor maatte de ikke paavirkes af Handlingens Motiver. (Stuart
Mill
’s Levned. Dansk Overs. p. 52). Der gaves efter hans Mening
intet Motiv, som under alle Omstændigheder virker paa rette Maade;
end ikke de sociale Følelser; derfor er det af stadig Vigtighed at
beregne Handlingens Virkninger efter Nytteprincipet. (James Mill:
Fragment on Mackintosh. London 1835. p. 176 f.).
[2] Beraabelsen
paa den gode Samvittighed sker ofte saaledes, at man
netop spærrer sig Muligheden af en saadan Korrigeren. Kfr. Albrecht
Ritschl
’s træffende Bemærkning: »Man kann beobachten,
dass wer im Falle des Streites sein Gewissen als die höchste sittliche
Instanz für sich ausspielt, und sich auf keine weitere Ueberlegung
sittlicher Regeln einlässt, hiebei meistens eine Gereiztheit hervorkehrt,
welche kein ganz gutes Gewissen verräth«.
Ueber das Gewissen. p. 17.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free