- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
100

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - IV. Samvittighedens Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Betonet de ydre Omstændigheders Indflydelse, saa hævder den dog
ogsaa, at denne Indflydelse i hvert enkelt Tilfælde nærmere
bestemmes og begrænses ved de indre Betingelser, med hvilke et
hvert Væsen træder ud i Kampen for Tilværelsen. Jo højere
et levende Væsen staar, des mere formaar det at gribe aktivt
ind i denne Kamp. Og Udviklingshypotesen fører endog lige
frem over i Etiken ved at vise os, hvorledes Tilværelseskampen
paa højere Trin bliver en fælles Kamp for Bevarelsen og
Udviklingen af det menneskelige Liv.

Naar Talen er om Kampen for Livet, er man tilbøjelig til
kun at tænke paa de mest elementære og brutale Former. Men
Livet har mange Former og Trin, og Kampen for Livet faar derfor
ogsaa i det Enkelte en meget forskellig Karakter. Den, som
arbejder i Videnskabens og Kunstens Tjeneste, eller den, som
kæmper for at holde sig oppe og ikke fornegte, hvad han anser
for Ret, kæmper ligesaavel for Livet som den, der klamrer sig
til den nøgne Existens og følger det fysiske
Selvopholdelsesinstinkt[1].
Det er den specielle Etiks Sag at vise, hvilken Værdi
de forskellige Livstrin og Livsformer have i Forhold til
hverandre.

7. Udviklingshypotesen fører ikke blot over i Etiken; den
fører hos nogle af sine mest optimistiske Repræsentanter endog
udover Etiken. I Følge Spencer har den etiske Følelse kun sin
Plads i en Mellemperiode af Menneskehedens Udvikling, en
Mellemperiode, som vi naturligvis ere langt fra at have
gennemløbet. Al Øvelse bevirker, at Handlingerne kunne foretages med
mindre og mindre Modstand og Vanskelighed og med mindre
og mindre udtrykkelig Opmærksomhed og Villiesanspændelse.
Anvendes dette paa det etiske Liv, nødes vi til at antage, at
der i den menneskelige Natur efterhaanden opsamles saamegen
»organisk Moralitet« eller uvilkaarlig Evne og Trang til rigtig
Handlen, at en særlig etisk Følelse ikke længere gør sig
gældende og heller ikke vil være nødvendig, fordi der vil være
bragt Harmoni tilveje mellem Menneskets Instinkter og det, som


[1] Smlgn.
Om Grundlaget for den humane Etik. p. 30—32. — Etiske
Undersøgelser
, p. 17—23.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0122.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free