- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
111

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - V. Villiens Frihed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)


b. En tydelig Forvexling af to forskellige Betydninger af
Ordet Frihed begaa Indeterministerne, naar de snart udtrykke
sig saaledes, at Villien ingen Aarsag har, snart saaledes, at vi
selv
ere Aarsag til vore Villiesakter. Den anden, fjerde og
femte Betydning sammenblandes her med den første. Ti naar
»vi selv« ere Aarsag til vore Villiesakter, saa er vor Villie ikke
aarsagsfri, men har sin Aarsag i vor Natur. »Vi selv« ere i
hvert Øjeblik ikke noget »Abstrakt«, men noget aldeles Bestemt,
nemlig de bestemte Tanker og Følelser, Anlæg, Instinkter og
Drifter, der røre sig hos os; i dem maa da Villiesakternes
Udspring søges. De to Begreber: Selvbestemmelse og Aarsagsfrihed,
der ofte betragtes som identiske, ophæve i Virkeligheden
hinanden, saasnart man med Ordet »Selv« forbinder en bestemt
Mening.

Indeterministen svarer maaske hertil: »Jeg mener netop,
at vi i Aarsagsrækken maa stanse ved Mennesket selv. Gaa vi
videre, og lade ogsaa hans Villie [og Væsen?] have en Aarsag,
saa kommer jo den sidste Aarsag til hans Beslutning til at ligge
langt ud over ham selv; altsaa er han selv ikke Aarsag«. Hertil
er kun at svare, at paa denne Maade vilde der slet ingen
Aarsager gives i Verden. Det vilde da ikke være Lynet, der
slog Manden ihjæl, men de Aarsager (Luftens Elektricitet o. s. v.),
der fremkaldte Lynet; men disse vilde igen ikke egentligt være
Aarsager til Lynet — o. s. v. i en uendelig Række. Denne
Betragtning har sin Interesse; men hvorfor anvender man den kun
overfor Villien? — Enhver Ting og ethvert Væsen i Verden er
baade Virkning og Aarsag. Jo ejendommeligere og rigere udstyret
et Væsen er, des flere Betingelser forudsætter det, og des
flere Virkninger kan der fremgaa af det. Det vil vise sig, at
Etiken meget godt kan, ja at den maa antage denne
Betragtningsmaade.

Naar Selvbestemmelse særligt stilles i Modsætning til Inerti,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0133.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free