- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
118

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - V. Villiens Frihed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

krænkede. Angeren er da allerede et Tegn paa, at det Gode er
ved at sejre i Mennesket. Men Angerens Smerte voldes ved,
at Bevidstheden om den virkelige Villen og Handlen staar i den
skarpeste Strid med Bevidstheden om Idealet. Derfor siger
Dante (Skærsilden XXXI), at Beatrice, d. v. s. den ideale Tanke,
var Aarsag til den Smerte, «Angerens Nelder« voldte ham. Trods
denne indre, smertelige Modsætning, der viser Mennesket hans
egen Sjæl i et helt andet Lys end før, stræber han at bevare
Forbindelsen med sin Fortid. Han kan hverken slippe det nye
Jeg eller fornegte det gamle Jeg: de udgøre begge hans eget
Jeg. Han genkender — trods det nye Jeg — ærligt og
uforbeholdent sig selv som Aarsag til den tidligere Handlen.
Gennem denne stadige Stræben efter at identificere sig med sig selv
og faa det gamle og det nye Jeg til at dække hinanden ved
at prøve paa at tænke dem sammen, føles Kontrasten saameget
des stærkere. Kun i Form af Smerte kan Personligheden her
hævde sin Enhed. Men Dækningsforsøgene kunne føre til en
Lutring, en Sammensmeltning, hvorved det nye Jeg sejrer, men
tillige beriges med den Erfaring, Mennesket har gjort om sin
Grænse. Bevidstheden om Idealet bliver saameget des
inderligere, som Livets Modsætninger ere prøvede i en Dybde, til
hvilken de, hvis Udvikling mere forløber i lige og ubrudt Linie,
ikke naa ned[1].
Hvad der er erhvervet gennem en saadan Skærsild,
har en Fasthed, som ikke let vindes paa anden Vis. Den
Energi, som Forblindelsen forhen tog i sin Tjeneste, kan nu gennem
en Metamorfose komme til at virke i en helt anden Retning.
Paa denne Maade vidner Angeren om Personlighedens
Kausalitet og om den psykiske Energis Bestaaen. Allerede
Bröchner har (i sit Skrift Det Religiøse i dets Enhed med det
Humane
. 1869. p. 157. 172) udtalt denne Opfattelse af Angeren:
»Det forudgaaende Liv slutter sig gennem Angeren sammen
med det nuværende til en kontinuerlig, intensiv


[1] Denne Udvikling belyses ved de i min
Psykologi VI B, 2 d og e udviklede
Love for Følelsers Forbindelse og Sammensmeltning og kunde
selv dér være anført som Exempel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free