- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
132

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - VI. Det etiske Onde

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en Prædiken over dette Emne som »Djævlesynd, der, skønt
aabenbar og overbevist, ikke vil overbevises«. Han siger: »Denne
Synd har jeg i forrige Tider, da jeg endnu var en lærd Doktor,
aldrig villet tro, var til i Verden«. Senere kom han til at
frygte for, at Papisterne, der ikke kunde modbevise den rette
Lære, vilde blive stikkende i denne Synd! Som lærd Doktor
var Luther en bedre Psykolog, end da han var bleven den store
Agitator. Naar man ikke vil overbevises, hvorledes kan man
saa være overbevist? Saalænge man ikke vil overbevises, maa
der jo dog være en Del af Sindet tilbage, hvor Overbevisningen
ikke er trængt hen med sin fulde Virkning; hvorledes kunde
ellers en saadan Villie opstaa? — Luther siger: »Naar Nogen
kommer saa vidt, at han Intet vil høre eller se, ja tilmed vil
forsvare sin Gudsbespottelse, saa staar han ikke længer til at
raade og hjælpe«. Men den, der forsvarer sig, beraaber sig dog
paa Grunde; han anerkender altsaa endnu Sandhedens Magt,
kun at han ikke anerkender som Sandhed, hvad hans Modstandere
kalde saa. Her er altsaa endnu noget Godt tilbage. Det aldeles
Djævelske vilde være, slet ingen Sandhed at anerkende; men
det vilde tilsidst føre til fuldstændig Meningsløshed og
Tankeløshed og til fuldstændig Afmagt. Den absolut konsekvente
Ondskab vilde altsaa være absolut Dumhed, og det er et rigtigt
Instinkt, der lod Folketroen forvandle den onde Djævel til den
dumme Djævel[1].

3. Et Skridt videre fremme end Forblindelsen ligger
Forhærdelsen. Men heller ikke den er Et med bevidst Ondskab.
Forhærdelse er Forblindelse, der har sat sig fast, er gaaet over
i Kød og Blod, saaledes at en Ændring af Karakteren er overordentligt
vanskelig. En saadan Forhærdelse vilde det dog være
uberettiget at gøre til Et med Uforbederlighed. Vor Opdragelseskunst,
baade den individuelle og den sociale, er neppe saa vidt


[1] Allerede i den gammelpersiske Teologi fremtræder dette Træk:
Ahriman aner i sin Vankundighed ikke, at Ormuzd, den gode Magt, er
til, og da han har opdaget denne Magt, undervurderer han den, ligeledes
af Vankundighed. Edv. Lehmann: Zarathustra. En Bog om
Persernes gamle Tro. København. 1899—1902. 11. p. 161.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0154.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free