- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
138

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - VII. Velfærdens Teori

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

mene det Modsatte, maatte deres Dom afvises, fordi de ikke
kende det højere Standpunkt, hvorfra Mennesket og Sokrates
betragte Livet, hvorimod Mennesket kender Svinets Fornødenheder,
og Sokrates gennemskuer Taaben. Man maa holde sig til deres
Dom, der kende begge Slags Fornødenheder og derfor kunne
anstille en Vurdering af dem[1].

Jeg maa dog tage Svinet og Taaben noget i Forsvar. Vanskeligheden
er større, end Mill antager. Mennesket kender ganske
vist Svinets Fornødenheder, og Sokrates vil ikke have Vanskelighed
ved at sætte sig ind i Taabens. Men Mennesket har ikke
Svinets, Sokrates ikke Taabens Fornødenheder som eneraadende,
og det er dog dette, hvorpaa det i denne Sammenhæng kommer
an. Mennesket kan ikke gøre sig til et Svin uden at ophøre
at være Menneske[2], og Sokrates vil neppe kunne gøre sig
saaledes til Et med Taaben, at de sokratiske Fornødenheder
ganske falde bort. Naar nu Svinet kan faa fuld Tilfredsstillelse
af al sin Trang, er dets Lykke da ikke større end Menneskets,
som vanskeligt faar alle sine Ønsker og al sin Higen opfyldt?
Og Taaben, der ikke har mange Tanker og ikke stiller store
Fordringer til Livet, er han ikke lykkeligere end Sokrates, der
tilbringer hele sit lange Liv med at lære sig selv at kende og
at vække Andre, for saa tilsidst at erklære, at Døden i Grunden
er bedre end Livet?

Det gælder jo her ikke om en bestemt Sum af ydre Goder,
men om Goder, der virkeligt ere Goder for dette bestemte Væsen.
En og samme Pengesum kan jo være en stor Vinding for
den Ene og en ren Ubetydelighed for den Anden. Det er en
psykologisk Hovedlov, at en Følelses Grad bestemmes ved den
Forandring, der frembringes i Individets hele Tilstand.


[1] Moral grundet paa
Nytte- og Lykkeprincipet
. Dansk Overs. p. 10—12.
— En lignende Tankegang findes allerede hos Platon (Statens 9de
Bog
. Heises Overs. p. 86—92). Ogsaa Voltaire har drøftet
Problemet. Se Histoire d’un bon brahmin.
[2] Hvis det lykkedes,
vilde Nydelsen maaske blive saameget des større,
saafremt nemlig Leipzigerstudenterne i Goethes Faust have Ret, naar
de synge:

Uns ist so kannibalisch wohl,
als wie fünfhundert Säuen.


<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0160.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free