- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
168

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - VIII. Individuel og social Etik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Andet er det, hvem der i det enkelte Tilfælde skal optræde som
den etiske Doms Forkynder og Haandhæver. Etisk set staar og
falder Enhver først og fremmest for sin egen indre Domstol i
Samvittigheden, og Etiken er en Lære om, hvilke Domme denne
indre Domstol konsekvent maa fælde. Den Grad, i hvilken et
Menneske udvikler sine Evner og Kræfter, maa fremfor alt
Andet falde ind under denne Domstol. A. S. Ørsted har med
Rette sagt, at værre end at begaa et Brud paa Ejendomsretten
er det at bortødsle den Kraft, med hvilken vi kunne virke i
Fremskridtets Tjeneste, ved Egennytte, Forfængelighed eller dorsk
Uvirksomhed[1]. Det er dog derfor ikke sagt, at det er
hensigtsmæssigt at tilstede andre Mennesker en Ret til at blande sig i
den Enkeltes indre etiske Husholdning. Man kan indrømme det
Ene og negte det Andet. Mill derimod negter Selvudviklingens
etiske Betydning, fordi han frygter for derved at give Andre
Ret til at trænge ind i Individets private Færd. Men han kunde
naa sit Maal, nemlig Hævdelsen af den individuelle Frihed over
for socialt Tryk og moralsk Politi, uden at udelukke Selvudviklingen
fra det etiske Omraade. Intet er betænkeligere end den
store Misforstaaelse, at Etik og offentlig Mening ere det Samme,
og at et Forhold ophører at være etisk Bedømmelse underlagt,
fordi ingen ydre Myndighed har Ret til at paatale det[2].

Der gives slet Intet i Individets frie Udvikling, som ikke
kan faa etisk Betydning. Hvad der optræder i den Enkeltes
indre Liv, kan maaske være den første Spire til store sociale
Processer. Enhver individuel Udvikling kan frembringe nye
Former og Forbilleder; de ensomme Stier, ad hvilke den
Enkelte vandrer, kunne senere blive alfare Veje. Den Energi, den
Troskab og den Visdom, som han anvender til at opsøge og bane
disse Veje, kunne blive af afgørende Betydning. Det er ikke
muligt at skille de Enkeltes Selvudvikling og indre Husholdning


[1] Om Grænserne mellem Teori og Praxis i
Sædelæren
. (Eunomia. Første Del. København 1815).
p. 105.
[2] I sit
fortrinlige Værk The Utilitarians (III, p. 286—299) har Leslie
Stephen
i lignende Retning som jeg kritiseret Mill’s Lære om
Grænsen mellem individuel og social Etik.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free