- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
170

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Etikens Forudsætninger - VIII. Individuel og social Etik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som sidste Forudsætning ogsaa i sammensatte Tilfælde. Des
mærkeligere er det, at Sætningen er funden betænkelig; den
siger egentligt kun, hvad Alle — med Undtagelse af de absolute
Asketer, om der gives saadanne — maa indrømme. Selv Asketerne
have i Regelen betragtet Smerten som Bods- og Øvelsesmiddel,
ikke som Formaal i og for sig.

I denne simple Sætning kan nu ved en nærmere psykologisk
Betragtning en anden meget vigtig Sætning findes
indesluttet.

I Smerten kundgør der sig en Hæmning eller en Opløsning
af Livet. Dette er tydeligt ved legemlig Smerte, f. Ex.
Smerten ved Saar, Tandpine, Stensmerter, Kræftlidelse. Smerten
svarer her til et Overgangsstadium mellem det uhæmmede, udelte
Liv og den fuldstændige Hæmning og Opløsning, der kommer
med Døden. En græsk Forfatter har sagt, at hvis Mennesket
var et absolut enkelt Væsen, vikle det ikke kunne føle Smerte:
ti da vilde ingen Opløsning kunne finde Sted. Men det Omvendte
gælder ogsaa: kun fordi Livets Elementer stedse ere i
den inderligste Enhed og Sammenhæng hos det levende Væsen
og ikke udgøre et blot Aggregat, kun derfor kan der føles
Smerte. Det gælder for det sjælelige Liv saavel som for det
legemlige. Ogsaa aandelig Smerte udtrykker en Hæmning eller
en Opløsning. Sorg over et Tab optræder snart som en Hæmning,
idet Tanken om det Tabtes Uigenkaldelighed fortrænger
alle andre Tanker, snart som en Opløsning, idet Modsætningen
mellem det Tabtes Værdi og Tabet truer med at sprænge
Bevidstheden. Tvivlen er en Ulysttilstand, idet Bevidstheden
drages i modsatte Retninger af stridende Muligheder og Tendenser.
Angerens Smerte betinges ved den voldsomme Modsætning mellem
vort anerkendte Ideal og Tanken om vor virkelige Villen
og Handlen. Paa den anden Side er Alt, hvad der fremmer
Bevidsthedslivets Enhed og Harmoni, forbundet med Lystfølelse.
Vort Bevidsthedsliv stræber uvilkaarligt efter at overvinde de
Lidelser og Smerter, der ikke kunne fjernes, ved Opbyden af
højere, sammenfattende Kræfter. Der danner sig en ny Følelse,
hvor Bitterheden er optagen som Element i en mere sammensat
eller blandet Følelse. De fleste af vore saakaldte højere

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free