- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
190

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - X. Det etiske Livs personlige Grundlag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en Afspejling af det at gøre, og dog have Kunsten og Livet
det samme Indhold; Brugen af Kræfterne i Kunsten kan derfor
være en Forberedelse til Brugen af dem i Livet. Desuden
er Mulighedernes Omraade større end Virkelighedens. I ydre
Handling kan ofte kun en ringe Del af det personlige Liv faa
Lejlighed til Udvikling og Dannelse. Paa det indre Livs
Skueplads, under Stemningers og Tankers Brydning og gennem
spirende Motivers Vexelvirkning foregaar ofte en væsentlig Del
af Arbejdet paa Karakterens Udvikling. Schleiermacher har
i sine »Monologer« (Kap. 4) særligt udtalt dette. »Fra hvor
mange Sider«, spørger han, »vilde Mennesket ikke vedblive at
være ubestemt og udannet, naar hans indre Handlen kun gik
ud paa det, som virkeligt tilstøder ham udefra? . . . Jeg véd,
at mit ydre Liv aldrig vil kunne fremstille og fuldende mit
indre Væsen fra alle Sider . . . Jeg lever i stille Skjulthed —
og dog paa Verdens store, daadrige Skueplads!« Senere har S.
Kierkegaard
udtalt en lignende Tanke: »Først den, der
dannes ved Muligheden, dannes efter sin Uendelighed.« Han føjer
til, at de virkelige Situationer ikke ere saa klare og ubetingede,
som Mulighederne kunne tænkes, og at Prøven gennem Muligheder
derfor kan være strengere; men han har ogsaa Øje for,
at det er saa let at bedrage sig selv, naar man blot prøves ved
Muligheder. At Mulighederne ogsaa kunne suge Kraften af Villien,
er en Side af Sagen, han ikke dvæler ved[1].

Alle aandelige Evners Udvikling kan tjene Befæstelsen
og Udviklingen af den etiske Følelse. Samvittighedens Kraft,
Omfang og Renhed bero ikke blot paa en Opdragelse af
Følelseslivet, men ogsaa paa Erkendelsens og Villiens Udvikling. Det
gælder jo paa den frie Samvittigheds Standpunkt ikke blot om
blind Lydighed, om at Buddet kan høres i Bevidstheden og
Handlingen mekanisk følge efter. Den frie Samvittighed søger
selv at stille sine Opgaver og indse deres Berettigelse. Det er
ikke blot Filosofen, der vender sig prøvende mod de overleverede
og instinktmæssigt billigede Regler; der kan for Enhver blive
stillet den Opgave at løsrive sig fra det hidtil Gældende og


[1] Søren
Kierkegaard som Filosof
, p. 50—51.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free