- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
199

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - X. Det etiske Livs personlige Grundlag

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

den nordlige og den sydlige Halvkugle. Der er et stadigt
Vexelforhold mellem de etiske Forbilleder og Erfaringen, saaledes som
Goethe saa klart har set det.

4. Historien viser, at den etiske Stræben hos de Enkelte
saavel som i Samfundet i enhver Periode og i ethvert Folk gaar
ud paa at fremkalde og udvikle visse Karakteregenskaber, der
da betragtes som Dyder. Et etisk Standpunkt betegnes ikke
blot ved det Følelsesgrundlag, der bestemmer Vurderingen, heller
ikke blot ved den objektive Maalestok, der anlægges, eller ved
de Handlingsmotiver, der fordres, men ogsaa ved de
Karakteregenskaber, der beundres og begunstiges. En Dyd kan, ligesom
en Pligt, begrundes paa forskellig Maade: men det faar en særegen,
baade praktisk og teoretisk Interesse at se, hvilke Dyder
der til forskellige Tider særligt drages frem.

Det var Grækerne, der først (i den europæiske Menneskehed)
opstillede en individuel Etik. Tidligt dannede der sig en
en Række af Egenskaber, som det græske Folk beundrede og
fordrede. Først i Rækken kom de fire Hoveddyder Visdom,
Tapperhed, Selvbeherskelse og Retfærdighed til at staa. Platon
(Statens 4. Bog p. 427 E) tager det som givet, at Godhed
bestaar i disse fire Egenskaber, og forsøger saa dels ad
psykologisk, dels ad sociologisk Vej at vise, at al Dyd kan føres
tilbage til disse fire senere saakaldte Kardinaldyder (af cardo, et
Dørhængsel: altsaa de Egenskaber, om hvilke Alt drejer sig).
Det Mærkelige er nu, at Platons psykologiske Udledning er
aldeles selvstændig i Forhold til hans sociologiske Udledning. Det
var altsaa hans Overbevisning, at det enkelte Individ i og for
sig selv har en Opgave at løse. Denne Opgave bestod for Platon
i at gøre sig til et personligt Kunstværk, indenfor hvilket
de forskellige Evner og Tilskyndelser virke harmonisk sammen.
Den Vægt, der i hele den græske Etik, ikke blot hos Filosoferne,
lægges paa Harmoni, Begrænsning og Maadebold, bliver
kun ret forstaaelig, naar vi erindre, at græsk Kultur til sin
historiske Forudsætning havde en lidenskabelig og kaotisk Fortid.
Der var titaniske Kræfter, som skulde formes, før olympisk
Ro og Højhed kunde komme til at raade. De forskellige
Kardinaldyder udtrykke hver fra sin Side det saaledes vundne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free