- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
206

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - XI. Selvhævdelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ikke en Gang saa hos Dyrene, hos hvem Instinkterne dog virke
i langt større Omfang og med langt større Magt end hos
Menneskene. Selv der kan Instinktet lede vild, eller det kan
svækkes og ændres. Men for Mennesket bliver i hvert Tilfælde
Selvopholdelsen ikke blot Instinktets, men ogsaa den egentlige
Villies Sag.

3. Legemlig Sundhed og Kraft er det nødvendige Grundlag
for al videre og højere Udvikling af Livet. Vi raade til
enhver Tid kun over en begrænset Sum af Energi, og det bliver
derfor en vigtig Opgave at sørge for, at den bevares og
forøges og ikke gaar til Spilde. Vi kunne ikke frembringe Noget
af Intet; selv Helten er Intet uden Mad og Drikke. Askesen
med sine selvvoldte Smerter og Savn, al Slags Selvplageri og
ugrundet Mismod, Letsindighed og udsvævende Sanselighed kunne
hver paa sin Maade øde den Kapital, der kunde bruges til
værdifulde Formaal. Fordomsfuldhed, Kortsynethed og Egenraadighed
føre enten til at vrage de nødvendige Midler eller til at
forbruge dem uden Nytte. Naar det staar klart for den Enkelte,
at Følgerne af hans Adfærd i denne Henseende kunne ramme
ikke blot ham selv, men ogsaa Andre, dels dem, han selv maatte
sætte ind i Verden, og til hvem hans svækkede Natur kan gaa
i Arv, dels ogsaa dem, som maa undvære hans Hjælp og hans
Arbejde, saa vil Omsorgen for den fysiske Selvopholdelse staa
som en betydningsfuld Pligt.

Men heri ligger ogsaa Begrænsningen for den. Det vilde
være meningsløst at tilbringe Livet med at samle en Kapital,
der aldrig bruges, at gøre Livet til ét eneste stort Middel uden
Formaal. Saa er Asketen endda fornuftigere, da han trænerer
sig for at opnaa et fjernt Formaal. At leve er at bruge
Kræfterne, og de bruges kun ved at forbruges. En stor Fysiolog
har endog givet den paradoxe Definition: »Liv er Død!« fordi
enhver Livsytring medfører Opløsning af det organiske Væv. En
snever Opfattelse af Selvopholdelsen vilde gøre den til Et med
Opsamlen af Stof og ikke se, at Forbruget er en nok saa væsentlig
Ting i Livet som Stofoptagelsen, selvom det er det, der til
sidst gør Ende paa Livet. Det er endda ikke altid, at vi kunne
bevare det harmoniske Forhold mellem Optagen og Forbrug.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free