- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
241

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - XII. Hengivelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

§ 244) har træffende bemærket, at der gives en Art Mod, der
udspringer af samme Rod som Hjertensgodheden, nemlig deraf,
at Mennesket føler sin Existens næsten som identisk med Andres.
»Denne Bevidsthed frembringer Mod derved, at Mennesket
hænger mindre fast ved sin individuelle Tilværelse, da det
næsten lever ligesaa meget i alle Væseners Existens og derfor
bekymrer sig mindre for sit eget Liv, og hvad dette angaar.
Dette er ikke altid Modets Kilde; ti Modet kan udspringe af
forskellige Aarsager. Men hint Mod er den ædleste Art af Mod,
hvilket viser sig i, at det her er forbundet med stor Blidhed
og Taalmodighed.« — Der er i den højsindede Kærlighed en
saadan Kraft og Fylde, at den i sig selv hører til de Ting, der
give Livet Værdi. Den er værdifuld, ikke blot gennem sine
Virkninger, men ved selve sin Existens, og dens Virkninger ere
kun dens uvilkaarlige Expansion. —

Sand Kærlighed kan ikke vises ovenfra nedad. Det faar
især Betydning for Velgørenheden. Ofte rækkes Gaven ned fra
Skyerne, og Medlidenheden er hyppigt forklædt Hovmod. Den
højsindede Kærlighed udsletter Forskellen mellem Giver og
Modtager, idet den anerkender den Andens Ret til at tage, saavel
som sin egen Pligt at give. Den arbejder hen til at gøre den
Lidende og Trængende til et selvstændigt Led af Slægten. Den
behandler heller ikke Modtageren som blot Middel til at faa
Udladning for blinde sympatiske Instinkter eller for et sentimentalt
Hang. Det blinde Instinkt tør vi her ofte ligesaa lidt følge,
som Vrede, Ærgerrighed og andre Tilskyndelser, selvom vi i
Tvivls Tilfælde gøre bedst i at lade Hjertet tale. Vi give jo
ikke blot, fordi vi føle Trang dertil, men fordi vi ville bringe
virkelig Hjælp. Malthus er den Første, der har paavist, hvor
vanskelig en Kunst Velgørenhed er. Her viser sig atter
Kærlighedens nøje Sammenhæng med Retfærdigheden. Under det
sympatiske Instinkts Virken maa Hensynet til større Kredses
Tarv holdes fast.

Hos den, der fæster Blikket paa den store Kløft mellem
de Trængende og Lidende paa den ene Side og dem, der have
forholdsvis let Adgang til Livets materielle Goder, paa den anden
Side, opstaar let en Svimmelhed, som kan svække baade

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free