- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
246

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Individuel Etik - XII. Hengivelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kan lide. (Smlgn. VIII, 6). Bevisbyrden maa paahvile den, der
vil have Dyrene behandlede anderledes end Menneskene.

Naar man ikke direkte, udfra Velfærdsprincipet, vil begrunde
Pligterne mod Dyrene, forsøger man det ad en Omvej. Man siger
da f. Ex. med Kant[1],
at grusom Behandling af Dyrene strider
mod Menneskets Pligt mod sig selv, »fordi Medfølelsen med deres
Skæbne derved sløves, og altsaa et for den moralske Adfærd
overfor andre Mennesker meget gavnligt naturligt Anlæg svækkes
og efterhaanden udryddes«. Denne Betragtning har sin Betydning
som underordnet Motiv. Men Medfølelse med Dyrene
har ikke blot den Betydning at være Forberedelse og Skole for
Medfølelse med Menneskene; den har ogsaa en umiddelbar Værdi
ved at lindre en Del af den Smerte, der føles i Verden. Den,
der hjælper en Fugl af Klemme, gør en god Gerning, ikke blot
fordi han styrker sin Evne til at have Medfølelse med andre
Mennesker. Fra retsfilosofisk Side begrundes Forbud mod
Mishandling af Dyr gerne paa Hensynet til den menneskelige
Følelse, der fordærves eller krænkes derved. Det er her snarere
Andres Følelse end den Handlendes egen, der tages Hensyn til[2].
Men ogsaa dette er en Omvej eller et Bihensyn, som ikke maa
træde i Stedet for den direkte Begrundelse.

b. Sandhedskærlighed.



4. Kærligheden kan ikke blot være rettet mod enkelte
bestemte Væsener, men ogsaa mod Ideer, der betage os og gøre
Krav paa vor Opofrelse. Der kan opstaa en Modstrid mellem de

[1] Tugendlehre. § 16—17.
[2] Jhering:
Der Zweck in Recht. II. p. 138 ff. Goos: Retslære. I. p.
169. — Den tyske Rigsstraffelov forbyder kun offentlig og forargelig
Mishandling af Dyr (§ 360); den danske Straffelov forbyder raa Mishandling
eller anden grusom og oprørende Mishandling af Dyr (§ 297).
— Derimod fremhæver Löning som Formaal med Forbud mod
Dyrplageri ikke blot Beskyttelse af Befolkningens sædelige Følelse, men
ogsaa «Beskyttelse af Dyrene selv mod unyttige og derfor usædelige
Mishandlinger«. Sittlichkeitspolizei (Schönbergs Handb. der polit. Oekon.
1. Ausg. II). p. 638. Enkelte tyske Stater have i deres Straffelov
optaget dette Synspunkt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0268.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free