Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - A. Familien - 2. Kvindens Stilling og Vilkaar - XIX. Kvindens etiske Stilling
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
sunde Tankegang er dog den, at ethvert menneskeligt Individ,
Kvinde som Mand, søger at blive klar over sin Evne og sin
Drift og vælger sin Vej derefter. Erfaringen maa da vise, om
Valget var det rette. Ethvert saadant Valg er et Vovestykke,
men hvo Intet vover, Intet vinder.
Naturforskelligheder, som hænge sammen med varige og
uforanderlige Livsvilkaar, ville ikke kunne udviskes. Men det
er ikke rimeligt, at alle de Forskelle, man mener at kunne
paavise mellem Mands og Kvindes Natur og Begavelse, ere af denne
Art. Hvilke de dybest liggende Forskelligheder ere, vil først
lægge sig for Dagen, naar begge faa Lov at bruge deres Kræfter.
Det vil da maaske vise sig, at Lighederne ere flere og
Forskellighederne andre og finere, end vi nu tænke os.
Et stort Fremskridt er sket i Sammenligning med tidligere
Tider. Man ansaa det da for et betænkeligt Tegn, naar en Kvinde
af Middelstanden kunde læse og skrive[1],
og selv Goethe (Zweite
Epistel) ønskede de unge Piger opdragne i Køkken, Kælder og
Systue, helst uden anden Lekture end Kogebogen:
Wünscht sie dann endlich zu lesen, so wählt sie gewisslich ein Kochbuch.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>