Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - A. Familien - 2. Kvindens Stilling og Vilkaar - XIX. Kvindens etiske Stilling - 3. Forældre og Børn - XX. Sociologiske Data
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
hun i Følge Sagens Natur kun faa gennem praktisk Deltagelse
i det offentlige Liv. Allerede nu øver hun stor Indflydelse i
politisk Henseende, men da hun holdes borte fra praktisk
Erfaring, bliver denne Indflydelse ensidig og bestemmes ved snevre
Synsmaader. Hun har tillige ikke den Ansvarsfølelse, som Stemmeret
og Stemmepligt give. Naar hun faar denne Ret, ville Mændene
blive nødte til at gøre alvorligere Rede for deres Stemmegivning
og ville ikke saa let kunne gaa paa Akkord med deres
Overbevisning[1].
Selvom Mand og Hustru skulde stemme paa
forskellige Sider, saa vilde deri ikke ligge en meget større Ulykke,
end der allerede nu kan være til Stede, naar Hustruens politiske
Overbevisning er en anden end Mandens. Den større Opfordring,
som politiske Rettigheder ville give hende til at tænke
selvstændigt, vil ogsaa frigøre hende fra Præsters og
Skriftefædres Myndighed, saa at det at give Kvinderne Stemmeret ikke
i Længden vil være det Samme som at skænke Præsterne flere
Stemmer, end de allerede have. — Hvor Kvinden allerede har
faaet denne Ret, synes den at have udøvet en god Indflydelse
paa det offentlige Liv og ikke at have medført de Misligheder,
man ofte har frygtet for.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>