- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
355

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - B. Det frie Kultursamfund - XXIII. Frihed og Kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

og hvor man kan danne sig Metalredskaber og øve Agerdyrkning
og Kvægavl. — Den egentlige Civilisation begynder, naar
Skriftsproget er opfundet, og dermed en sikker og udbredt
Erindring og Overlevering i Slægten bliver mulig[1]. Skriftsproget
har vel først tjent rent praktiske Formaal, som Regnskaber,
Fortegnelser, Meldinger. Men ved en Værdiforskydning fik dette
Middel til Bevarelse og Meddelelse af Erfaringer og Forestillinger
en Betydning, der fuldendte den Overgang fra materiel til
ideel Kultur, som allerede var begyndt, hvor der var Interesse
for mundtlig Overlevering. — Det er af stor etisk Interesse, at
jo mere den materielle Kultur udvikler sig, des mere gør den det
muligt at tilvejebringe og styrke Forbindelse og Samkvem mellem
Menneskene, og at den tillige nærmer sig den ideelle Kultur
og fører over til den. I disse Hensyn maa Maalestokken for
den materielle Kulturs Udvikling og særligt for Fuldkommenheden
af de Former, hvorunder den udvikler sig, søges. Jo mere
den materielle Kultur virker forbindende og jo mere den fører
over til ideel Kultur, des højere staar den.

Den ideelle Kultur bliver til, saasnart der opstaar Formaal,
der gaa ud paa Andet og Mere end det at opholde Livet.
Selvom det er de samme Kræfter, der virke her og i den materielle
Kultur, saa anvendes de her for deres egen Skyld, formedelst
den umiddelbare Tilfredsstillelse, der er forbunden med deres
Brug. Denne Brug af Kræfterne for selve Virksomhedens Skyld
er et Tegn paa, at et sundt menneskeligt Livstrin er naat. At
det naas, skyldes en Motivforskydning (se XIII, 4). Ikke blot
det »Nødvendige«, men ogsaa det »Skønne« (for at bruge Grækernes
Udtryk)[2] bliver nu Genstand for Interesse og Bestræbelse.
Mennesket stræber nu ikke blot for at leve, men lever for at
stræbe. Nu opstaar der Videnskab og Kunst, et æstetisk og et
religiøst Følelsesliv.

Den filantropiske Kultur har Tilfredsstillelsen af


[1] Smlgn.
Tylor: Anthropology. p. 24. 179 f.
[2] Ved det »Nødvendige« forstod Grækerne det,
der er Middel for noget
Andet, ved det »Skønne« det, der i sig selv er Formaal. Smlgn.
Aristoteles: Rhetor.
I, 9.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free