Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - B. Det frie Kultursamfund - 1. Den materielle Kultur - XXVI. Udviklingsmuligheder
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
istedetfor at omvendt den objektive Rigdom er til forat tjene
Arbejdernes Trang til Udvikling«. (Das Kapital. 2. Aufl. I. p. 646).
Hvorfra mon Marx véd, hvad Rigdommen er til for? Ad rent
historisk Vej, med tilhørende Deduktion, kan han ikke vide Noget
derom, kun Noget om, hvad Rigdom efter en nødvendig Udviklingslov
vil blive brugt til engang. Deraf, at Arbejderen kun
har ringe Del i den Kultur, han hjælper med til at frembringe,
følger i og for sig selv ingenlunde, at han skal have en større
Andel, selvom det er muligt. Dette følger kun, hvis man gaar
ud fra det etiske Princip, at enhver Personlighed er Formaal,
ikke blot Middel. Det er da intet Under, at dette Princip
uvilkaarligt trænger sig frem hos Marx, skønt han ingen særlige
etiske Forudsætninger vil vedkende sig, men i »videnskabelig«
Fornemhed overlader slige Forudsætninger til Utopister og
Filantroper. Ved en Udtalelse som den anførte fordrer han udtrykkeligt
en Indgriben i Tingenes Gang af etiske Motiver. Hin
Sætning indeholder en hel Etik i Spiren. Naar den praktiske
Vurdering, som saaledes ligger til Grund, tages med, forstaar man
bedre, hvorledes Erkendelsen af Udviklingsloven kan virke
«forkortende og formildende«. Det er Indignationen over Afstanden
mellem Ideal og Virkelighed, som virker æggende og styrkende
i Kampen mod Modstanden. Marx’s egen »Ideologi« er et mægtigt
Vaaben i hans og hans Tilhængeres Haand, og den er maaske
fra først af bleven til, fordi den kunde tjene som Vaaben, ikke
blot af rent teoretisk Interesse. Forgæves søger Marx at fornegte
eller dølge den Idealisme, som ligger bag hans egen Optræden,
og som tillige er en nødvendig Betingelse for, at der i Historien
skal kunne udrettes saa store Ting som Frembringelsen af en
ny social Ordning. Han staar paa et etisk Standpunkt uden at
ville være ved det.
I sin Paavisning af Vejen til at naa Maalet lægger Marx
Vægten paa Klassekampen. Den er for ham det vigtigste Fænomen
i den moderne sociale Udvikling[1]. Dog er det neppe rigtigt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>