- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
422

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - B. Det frie Kultursamfund - 2. Den ideelle Kultur - XXVII. Materiel og ideel Kultur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

selv. Det sociale Spørgsmaal kommer jo netop frem derved, at
Midlerne synes at brede sig paa Formaalenes Bekostning, idet
en stor Del af Menneskene synes at være henviste til at holde
Livet oppe, men undvære det, der først gør Livet værd at leve.
Vi synes at stønne under Vægten af et Apparat, som dog er
bragt til Veje for at gøre det lettere at leve. Den etiske
Undersøgelse af den materielle Kultur gik ud paa Muligheden af at
komme ud over denne Mislighed og at hævde den Grundtanke,
at en menneskelig Personlighed aldrig maa betragtes blot som
Middel. Allerede denne Grundtankes Anvendelse fører ud over
den materielle Kultur, idet den viser os, at al Kultur skal tjene
Udviklingen af det personlige Liv. I den ideelle Kultur, som
bestaar i den frie Udvikling af Tænkning, Fantasi og Følelse,
er Personligheden mere end Middel; det er Personlighedens egne
Kræfter, som her sættes i Virksomhed, og det ikke af anden
Grund, end fordi der er en umiddelbar Trang til at bruge dem.
I Kraft af en højere Selvopholdelsestrang udfolde Tanke, Fantasi
og Følelse sig og skabe ejendommelige Former, i hvilke de faa
Luft og Udtryk. Her er intet fjernere Maal, som skal naas: den
klare Forstaaelse, det levende Fantasibillede, den inderlige og
dybe Følelse have deres Værdi i sig selv.

Forsaavidt kunde Forholdet mellem materiel og ideel Kultur
synes at være ganske simpelt: hin synes at forholde sig til
denne som Middel til Maal. Men hvor skal Grænsen sættes?
Gives der nogensomhelst Udvikling af Tanke, Fantasi og Følelse,
der ikke igen kan virke tilbage paa den materielle Kultur og
lette Frembringelsen af materielle Goder direkte eller indirekte?
Der finder et stadigt Kredsløb Sted mellem ideel Kultur og
materiel Kultur. En højere Intelligens, en mere levende Fantasi,
en inderligere Følelse forandrer Arbejdets Vilkaar og bestemmer
dets Retning. Frie Bevægelser paa det aandelige Livs
Omraade vække Haab, Dristighed og Energi til ogsaa at gaa fremad
paa den materielle Kulturs Omraade. Og paa den anden Side
er det materielle Arbejde ikke altid blot Middel til at frembringe
et Produkt; det kan blive en Skole for Villien, en Form for
Øvelse af Kræfterne. Hvis der er en Fremgang i det materielle
Arbejdes Vilkaar, maa den bestaa i, at Arbejdet, selvom det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 27 15:44:01 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhetik/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free