- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
439

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - B. Det frie Kultursamfund - 2. Den ideelle Kultur - A. Intellektuel Kultur - XXIX. Den intellektuelle Kulturs Frihed og Selvstændighed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Enkeltes Sag at tage overfor andre Enkelte; i Samfundet maa
de ofte træde helt tilbage. — De, som fra et socialt Standpunkt
ere betænkelige ved den frie Forsken, mene desuden i Regelen,
at de selv besidde Sandheden, og istedetfor at forhandle med
dem om Berettigelsen af at udtale Tvivlen vilde det derfor være
mere paa sin Plads at forhandle med dem om selve Tvivlens
Berettigelse. De dække sig bag Følgerne af Tvivlens Udtalelse,
men det er dog egentligt selve Tvivlen, de ville til Livs. I hvert
Tilfælde maa de indrømme, at Nytten af at udtale Tvivlen maa
kunne drøftes frit og aabent. De kunne dog ikke mene at sidde
inde med en ufejlbar Erkendelse af hvad der er nyttigt eller
ikke. Og kan Tvivlens Nytte eller Skade drøftes offentligt, uden
at derved selve Tvivlen bliver offentligt udtalt og bekendt? —
Hvorledes man vender og drejer sig, vil man ikke kunne undgaa
denne Fare, hvis det er en Fare.

Fri Forsken fører sikkert Farer med sig. Men kun gennem
Vildfarelser gaar Vejen til Sandhed. »En levende Vildfarelse«,
har man sagt, »er bedre end en død Sandhed«. Det Levende
i Vildfarelsen er en Tanke, der kan arbejde sig bort fra den
gale Vej; men i en forlængst afgjort Sandhed, der ikke længere
kan sætte Sindets Kræfter i Bevægelse, er der ingen Livsspirer.
Naar vi mindes dem, der fandt de Sandheder, paa hvilke vi
bygge, saa maa vi ogsaa mindes dem, der udviklede de »levende«
Vildfarelser og derved byggede Mellemstationer paa Vejen til
Sandheden, selvom denne Vej er en Omvej. — En levende
Sandhed er naturligvis det Allerbedste. —

2. Den intellektuelle Kultur virker ikke blot samfundsstiftende
ved at føre de forskende Individer sammen til fælles
Undersøgelse og Tankemeddelelse, men ogsaa ved at føre til
Dannelsen af Læreanstalter. Historien viser os her nogle af de
smukkeste Exempler paa fri Samfundsdannelse. I den græske Oldtid
dannedes de filosofiske Skoler ved, at unge Mænd sluttede sig
sammen om en Tænker, der havde vakt deres Interesse. I
Middelalderen opstod der Skoler ved Klostrene, hvor unge Mænd
studerede i Fællesskab. Universiteterne opstod i Middelalderen
ved fri Sammenslutning af lærebegærlige Mænd; Ordet Universitet
betyder som bekendt netop Samfund eller Korporation af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 27 15:44:01 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhetik/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free