- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
465

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - B. Det frie Kultursamfund - 2. Den ideelle Kultur - C. Religiøs Kultur - XXXII. Positive Religioners social-etiske Betydning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

stadige Element i en positiv Religion, har en magisk Karakter,
idet Mennesket gennem den mener at gribe ind i en overnaturlig
Tingenes Orden eller selv at staa som Genstand for Paavirkning
fra en overnaturlig Tingenes Orden. I Kultushandlingen
medes Mennesket umiddelbart med sin Guddom; derfor staar den
som det centrale Element i den positive Religion. Fællesskab i
Kultus er det oprindelige religiøse Fællesskab, og et Fællesskab
af stor Betydning, da det Forbindende er de højeste og mest
afgørende Erfaringer, som kendes. Dogmet er en Antagelse, som
bygger paa en overnaturlig Aabenbaring, der afslører Tilværelsens
Mysterium, en autentisk Forklaring fra Tilværelsens Kilde
om, hvad Meningen med den hele Tilværelse er. I sin Kultus
og i sine Dogmer har den positive Religion altsaa ikke blot
menneskelige Tanker om Tilværelsen og menneskelige Følelser ved
den, men Guddommens egne Tanker og nærværende Virken.
Saasnart Dogmet gøres til et symbolsk Begreb og Kultushandlingen
til en smuk Skik, ere vi udenfor positiv Religion. Denne
staar og falder med Guddommens punktuelle Nærværelse paa
bestemt Tid og Sted og under en bestemt Form. Den positivt
religiøse Bevidsthed skelner ikke mellem symbolske Forestillinger
og objektive Sandheder, der afsløre Tilværelsens Inderste,
heller ikke mellem symbolske Skikke og Handlinger, der gribe
ind i det Inderste af Tilværelsen. De mægtige symbolske Former,
som positive Religioner have skabt, bleve netop kun
mulige ved, at Menneskene endnu ikke kendte den Forskel mellem
Symbol og Virkelighed, som er Reflexionens og Analysens Værk.
Naar dette Værk er øvet, kunne de store Billeder endnu
beholde deres Værdi som symbolske Udtryk for menneskelige
Erfaringer og Følelser, der stadigt paany gøres: men det er et
Spørgsmaal, om den symboldannende Virksomhed vilde være
bleven udløst fra først af med saa høj Grad af Energi, naar

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 27 15:44:01 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhetik/0487.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free