- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
480

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - B. Det frie Kultursamfund - 2. Den ideelle Kultur - C. Religiøs Kultur - XXXII. Positive Religioners social-etiske Betydning - XXXIII. Stat og Kirke

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

om der nogensinde naas en blivende Harmoni, kan først en
meget fjern Fremtid vise.

<h1>XXXIII.
STAT OG KIRKE[1].</h1>

1. Kirken har ikke blot i Fortiden været, men er endnu
og vil foreløbigt vedblive at være en af de største Kulturmagter,
som virke i det menneskelige Liv. Det har tydeligt vist sig
ved den religiøse Bevægelse i det 19. Aarhundrede, idet Kirken
blomstrede frem til indre Liv og ydre Magt[2], skønt den kort
forud syntes at ligge under for ydre Fjender og at være
forladt af alle aandelige Kræfter. Formedelst sin store Indflydelse
og sin store Livskraft falder den ind under den sociale Etiks
Belysning. Aldeles afset fra den objektive Gyldighed af det
Grundlag, hvorpaa Kirken bygger, er det af afgørende Betydning,
at den kommer til — indenfor de rette Grænser — at
yde det Bidrag til Udviklingen, som den formaar at yde.

Kirken har et stort etisk Ansvar, som dens Repræsentanter
med en mærkelig Blindhed netop i den nyeste Tid ikke synes
at gøre sig klart. Jo mere Oplysning og Kundskaber bredes i
videre Kredse, desmere vil uundgaaeligt ogsaa Tvivl og Kritik
overfor Kirkelærens dogmatiske Paastande brede sig. De
intellektuelle Vanskeligheder ved Kirketroen ville føles af stedse Flere.
Men Kirken har netop i den nyeste Tid skærpet sit Standpunkt:
uden Tro ingen Etik! Kirken maa fra dette Standpunkt finde
det at være den rette Konsekvens, naar den, der forkaster Troen,


[1] Smlgn. med dette Kapitel min Afhandling
Stat og Kirke i Tidsskriftet
»Det ny Aarhundrede« (1904).
[2] Kfr. f. Ex.
Taines interessante Skildring af den katolske Kirkes
Udvikling i Frankrig efter Revolutionen. Le régime nouveau.
II. p. 89—151.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Mar 27 15:44:01 2017 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/hhetik/0502.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free