- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
517

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - C. Staten - XXXVI. Folk og Stat - XXXVII. Ret og Moral

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

(Smlgn. 2). Ordningen af Folkets Forhold kan aldrig ske blot
gennem Magtbud. Selve Magthaverne ere i deres Indre mere
eller mindre betagne af Frygt eller Ærefrygt overfor det
Overleverede. Ingen Magthaver staar saaledes over sin Tid, at han
ikke har sine Forbilleder og Præcedenser, han følger. I
saadanne Forbilleder og Præcedenser have vi den primitive Form
for Retten.

Vi have saaledes forskellige Momenter i Statens Begreb.
Magten er Statens sidste Middel og Fundament; Retten er den
Norm, som bestemmer Magtens Anvendelse; og Kulturen er det
Formaal, som den af Retten ledede Magtanvendelse skal tjene.
Og ved alle disse Momenter bliver endnu Spørgsmaalet om
Statens etiske Betydning at opkaste.

XXXVII.
RET OG MORAL.



1. Hvor Retten kun bestaar i de Sædvaner og Overleveringer,
der uvilkaarligt beherske Livet, gør Modsætningen mellem
Moral og Ret sig ikke gældende[1]. Ved Ret forstaa vi paa vort
moderne Standpunkt Indbegrebet af de i bestemte Kundgørelser
udtalte Regler for Magtens Anvendelse, medens vi ved Moral
forstaa det, der kundgøres for os af Samvittigheden i vort Indre.
Men en saadan skarp Modsætning mellem et Ydre og et Indre,
mellem ydre Magt og indre Følelse er først Frugt af en lang
Udviklingsgang. Der er oprindeligt ingen Forskel mellem
Sædvare, Tradition, Ret, Moral og Religion. Der gør sig en Trang
gældende til at behandle lignende Tilfælde paa lignende Maade.
At Noget én Gang er gaaet for sig paa en vis Maade, er Grund

[1] Jeg bruger her Udtrykket
Moral til at betegne den praktiske Etik.
Ved Ordet Etik tænker man let udelukkende
paa en teoretisk Lære.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free