- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
532

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - C. Staten - XXXVIII. Statens etiske Betydning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

dernæst i, at den sørger for kristelig Sæd og Skik i Folket og for
kristelige Skoler, og at den idethele indpræger de kristelige
Grundsætninger i sine Love og Indretninger[1].

Der er noget Tvetydigt i denne Lære. Den siger os ikke
med rene Ord, hvor den tilforladelige Maalestok egentligt findes.
Kristelig Overlevering og kristelige Grundsætninger ere løse
Begreber, især naar det udtrykkeligt indrømmes, at man ikke
forudsætter, at Alle i Folket have levende, personlig Tro paa
Kristendommen. Ingen kan nægte, at Kristendommen har givet
betydningsfulde Bidrag til Udviklingen af den etiske Bevidsthed
i Menneskeslægten. Men disse Bidrag maa suppleres med
Bidrag fra andre Sider og ere hverken i Form eller Indhold
tilstrækkelige til at tjene som tilforladelig Maalestok. Naar man
fra teologisk Side roser sig af at have en tilforladelig Maalestok,
bliver der kun Mening deri, hvis man konsekvent fastholder
Autoritetsprincipet. Altsaa Kirketroens Autoritet (hvad enten denne
nu er Paven, Bibelen eller Trosbekendelsen) skal være Statens
Grundlag. Det bliver et Teokrati eller en Kirkestat, som følger
heraf. Staten bliver ikke et rent menneskeligt Samfund, men
afhængig af en overnaturlig Autoritet. Om noget Saadant kan
der paa det Standpunkt, hvorpaa vi her have stillet os, ikke
være Tale. Ligesom vi have hævdet Forskningens og Samvittighedens
Frihed, saaledes maa vi ogsaa hævde Statens Frihed og
Selvstændighed overfor det teologiske Autoritetsprincip. Forholdet
er endog, som vi have set i det Foregaaende (XXXIII, 3),
det omvendte af, hvad »den kristelige Stats« Tilhængere tænke
sig: det er Staten, som tilsidst afgør, hvorvidt de forskellige


[1] Martensen:
Den sociale Etik. p. 125 ff. Martensens Begreb om
»kristelig Stat« betyder dog et stort Afslag i Forhold til Stahls,
der krævede udelukkende Beskyttelse for den kristelige Kirke og
kristelig Trosbekendelse som Betingelse for alle Embeder og for Sæde
i Repræsentationen. Og Stahls Lære er igen et Afslag i Forhold til.
hvad den hellige Alliance krævede. (Smlgn. Bluntschli: Politik.
p. 226—228). Den katolske Opfattelse gaar naturligvis videre endnu,
idet den fordrer Kirkens Overhøjhed anerkendt i alle Spørgsmaal, der
baade angaa Kirke og Stat. Paven protesterede mod den hellige
Alliance, fordi Fyrsterne der vilde optræde som Jesu Stedfortrædere.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0554.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free