- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
554

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - C. Staten - XXXIX. Statens straffende Myndighed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Virksomhed, hvormed Retsordenen opretholdes, ikke tillige er en
pædagogisk Virksomhed overfor det Individ, der har overtraadt
den. Statens Straffevirksomhed faar des større etisk Begrundelse
og Berettigelse, jo mere den nærmer sig til dette Ideal. Statens
Ret til at underkaste Overtræderen en Opdragelse, der gør ham
skikket til at fyldestgøre de elementære Betingelser for Samliv
med Andre i et ordnet Samfund, hviler væsentligt paa samme
Grundlag som dens Ret til at drage Omsorg for Børns
Opdragelse og Undervisning. Begge Steder hævder Staten det Niveau,
under hvilket dens Medlemmer ikke maa synke, og søger at
hjælpe dem op, som endnu ikke have naat det, eller som ere
sunkne ned derunder[1].

Den Begrundelse af Statens Straffemyndighed, der bygger
paa Straffens pædagogiske Virkning, har sin store Betydning
ved at opstille det Ideal, Straffevæsenets Ordning skal
stræbe at nærme sig til. Det er ingen Indvending mod den,
at dette Ideal ikke naas i Virkeligheden, ja, at de saakaldte
Forbedringshuse meget ofte ere Forværringsanstalter[2]. Dette
viser kun, at der behøves et Ideal, som kan tjene til Maalestok
og vise den Retning, i hvilken der skal arbejdes. Og mod
den Betragtning, hin Begrundelse hviler paa, nemlig at det
enkelte Individ er og vedbliver at være Led af Samfundet, selvom
det krænker Samfundets Love, ligesaavel som syge og uarbejdsdygtige
Individer høre med til Samfundet, kan der ikke rejses Indvendinger.
Det Individ, som bryder Retsordenen, er selv blevet
til og har udviklet sig indenfor Samfundet. Dets Karakter og
hele Tænkemaade er for en stor Del bestemt ved den Aand,


[1] Den her givne Udvikling af
Straffemyndighedens ideale Begrundelse
slutter sig nærmest til en enkelt Side af Fichtes Teori. Fichtes
Teori som Helhed er en Straffetruselsteori (ligesom A. Feuerbachs og
A. S. Ørsteds) og uholdbar, da den konsekvent maa gøre det Individ,
der straffes, til blot Middel for Samfundet. Men ved den nærmere
Udvikling af sin Teori kommer han ind paa Tanker, der kunne
benyttes som Grundlag for en helt anden Teori. Iøvrigt er den
pædagogiske Straffeteori af meget gammel Oprindelse. Den stammer fra
Platon som en nødvendig Konsekvens af denne store Tænkers Brud
med den gamle Gengældelseslære. (Smlgn. XII, 2).
[2] Garofalo:
La criminologie. Paris 1888. p. 98; 129 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free