- Project Runeberg -  Etik : en Fremstilling af de etiske Principer og deres Anvendelse paa de vigtigste Livsforhold /
592

(1905) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Social Etik - XLI. Slutning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

erklæredes for neutraliserede midt under Kampen. Efterat Dunant med
stor Opofrelse havde forberedt Sagen og forhandlet med forskellige
Regeringer om det, indbød det schweiziske Forbundsraad
til en Kongres i Genéve i August 1864, hvor den saakaldte
Genferkonvention kom i Stand. Fra den Tid af betegner det
røde Kors, Genferkonventionens Symbol, et fredlyst Sted, selvom
Kampen raser rundt om[1].
— Og uagtet de store Magter staa
paa en stadig Krigsfod overfor hverandre, saa er deres
Samkvem dog langt mere betinget ved Fredens Interesser end ved
Krigens. Medens Folkeretten paa Grotius’s Tid væsentligt kun
bestod i Regler for Krigsførelse og Fredslutning, som det ogsaa
angives i Titelen paa hans Værk[2],
saa er det nu især Fredens
Forhold og Opgaver, som afgive Stof for de folkeretlige Bestemmelser,
som overholdes af de forskellige Stater[3]. Det er
Kulturens (den materielle, ideelle og filantropiske Kulturs)
Opgaver, som bringe Folkeslagene i Berøring, og saa hyppige Krigene
i nogle Perioder kunne være, saa tiltage de fredelige
Berøringer dog i den Grad i Hyppighed og Mangfoldighed, at de
langt have Overvægten. Vi have i en anden Sammenhæng
omtalt Handelens store samfundsstiftende Betydning. Den ideelle
Kultur følger i den materielles Fodspor, og gaar undertiden
endog forud for den. Baade de egoistiske og de ideelle Interesser
virke saaledes hen til at forbinde Mennesker af forskellige


[1] Rudolf Müller:
Henry Dunant, der Begründer des Roten Kreuzes
und der Genfer Konvention
. Stuttgart 1896.
[2] Om Retten i Krig og Fred
(De jure belli et pacis). Værket udkom
1625. I Begyndelsen af første Kapitel siger Grotius, at det er Krigen,
han vil omhandle, men at han ogsaa kommer til at tale om Freden,
da Krigen udspringer af den og igen fører til den.
[3] »Den moderne
internationale Ret bestaar for Størstedelen af Regler,
hvis Existens skyldes fysiske og sociale Betingelser, der ikke vare
til for to Aarhundreder siden. Paa Grund af Letheden ved at rejse,
paa Grund af Post- og Telegrafforbindelsen saavel som paa Grund
af udvidede moralske Begreber og mere oplyste Handelsgrundsætninger
er Nationernes indbyrdes Samkvem og Samkvemmet mellem de
forskellige Nationers Borgere langt betydeligere og vigtigere i Fredstid
end i Krigstid«. Sheldon Amos: The science of Law. 2. ed.
London 1874. p. 341.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:52:37 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhetik/0614.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free