- Project Runeberg -  Den store Humor : en psykologisk Studie /
67

(1916) [MARC] [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Ironi og Humor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

67
IRONI OG HUMOR
længtes han efter Orienten. «Zunachst rede ich nur mit denen,
die schon nach dem Orient senen" (111, 1). Det var fra først af
«det evige Orient", han søgte; men saa mente han at finde det i
den gamle Kirkes vældige Krystallisation.
17. Ogsaa Shakespeare har man villet gøre til Ironiker. A. W.
Schlegel (Fr. Schlegel’s Broder) har konstrueret en Shakespearesk
Ironi, som dels skulde vise sig i Karakteristiken af de enkelte
Personer i hans Dramer, nemlig i den Maade, paa hvilken store
og smaa Motiver brydes hos dem, dels i Dramaets Handling
idethele, gennem den Upartiskhed, hvormed Skæbnens Gang
skildres. Karakterer skildres i hele deres Nøgenhed, ikke i entu
siastisk Beundrings Dragt, og Skæbnen afsløres i hele sin Virke
lighed, uden at Digterens Hjerte røres derved. 1)
Herimod indvender en af de ypperste nyere Shakespearefor
skere 2) med Rette, at Shakespeare’s Upartiskhed overfor Personer
og Skæbner ikke betyder Ligegyldighed og Fjernhed, men netop
udspringer af hans Interesse for Emnerne, af den faste Villie til
at lade enhver af deres Sider komme til sin Ret; hans Begejstring
svækkes ikke ved de Skranker, menneskelige Handlinger og
Skæbner ere underlagte.
Der gives en kunstnerisk Ironi, som hænger nøje sammen
med Kunstens store Opgave, den at give konkrete og individu
elle Billeder af Karakterer og Skæbner, ikke Abstraktioner og
Utopier. Den Lov, som udspringer af denne Opgave, maa Alt i
Kunsten underligge. Livet er saa rigt og arbejder sig baade in
denfor den enkelte Personlighed og indenfor Slægten frem fra
saa mange Sider, at der maa foregaa en Begrænsning, en Til
slibelse, dersom Alt skal komme til sin Ret. Baade hvad de
individuelle Karakterer angaar, og hvad de Tilskikkelser, hvori
de stedes, angaar, gør sig nødvendigvis et negativt Element gæl
dende, idet det enkelte Træk eller den enkelte Begivenhed under
ordnes den hele Sammenhæng og ikke faar Lov at udfolde sig
paa den Maade, det kunde ske, dersom de havde været de eneste.
l) Vorlesnngen iiber dramatische Kunst und Literatur*. 11. p. 197
199.
2) Dowden: Shakespeare. His Mind and Art. 5 (1880). p. 345.
5*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhhumor/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free