- Project Runeberg -  Den store Humor : en psykologisk Studie /
114

(1916) [MARC] [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Forstaaelse og Humor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

114 HARALD HØFFDING
hver paa sin Maade, Sindet ud over den snevre Horizont, inden
for hvilken Livet saa ofte bevæger sig. (Smlgn. § 13 c og § 23).
33. Hvor forskellige de Tankeverdener end kunne være, som
danne den store Humors intellektuelle Baggrund, saa maa de dog
alle hænge nøje sammen med den Maade, hvorpaa man til given
Tid og paa givet Sted skeiner mellem Indbildning og Virkelighed.
Den Maalestok, efter hvilken man foretager denne Skelnen, altsaa
Virkelighedskriteriet, er stedse Udgangspunktet for Tankeverde
nens Udvikling. Og paa alle Standpunkter bestaar dette Kriterium
i den faste Sammenhæng, man mener at kunne finde mellem de
lagttagelser, der staa til Raadighed, — i Muligheden af en Total
sammenhæng, i hvilken de enkelte Oplevelser kunne indordnes.
Det bestaar aldrig i noget aldeles Enkelt og Enestaaende; selv
om en enkelt Begivenhed eller en enkelt lagttagelse skulde have
gjort et saadant Indtryk, vakt en saadan Følelse, at alt Andet taber
sin Betydning i Forhold dertil, saa vil der dog stedse være en Be
stræbelse for at finde et Forhold mellem hin enkelte Oplevelse og
alle de andre. Disse ville blive tydede efter den, naar den ikke
kan tydes efter dem. De kirkelige Mystikere tydede deres eksta
tiske Oplevelser efter disses Forhold til den Sammenhæng, Kir
kens Dogmatik hævdede 1); hvor ekstatiske Tilstande oprinde hos
psykologisk erfarne Mennesker i nyere Tid, vil der derimod
hævdes en bestemt Modsætning mellem, hvad der opleves i saa
danne Tilstande, og de dogmatiske Forestillinger, det gængse reli
giøse Liv hviler i. 2) Forholdet mellem Oplevelse og Tydning er
idethele forskelligt paa de forskellige Udviklingstrin, saaledes som
Auguste Comte har paavist i sin Lære om de forskellige Stadier
i Erkendelsens Udvikling. Videnskabelig Tydning bestaar i at lade
den ene Oplevelse belyse den anden, indtil de alle tilsidst vise
sig at staa i en stor indre Sammenhæng, saaledes at man maaske
endog kan udlede de følgende Oplevelser af de foregaaende.
Allerede den Opgave, der stilles ethvert Menneske, den, at
*) Smlgn. min Religionsfilosofi § 62.
*) Th. Flournoy: Une mystique moderne. (Archivesde Psychologie XV.
Genéve 1915), p. 99 ff.; 122 f.; 134 f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhhumor/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free