- Project Runeberg -  Den kyrkliga konsten under Sveriges medeltid. En kortfattad öfversikt /
59

(1907) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sig för kraftiga bladformer: en smal men uppåtsträfvande del, halft
stjälk, halft blad, och däröfver ett djärft framspringande, fint deladt,
fint behandladt afslutande blad (fig. 110—111). Dessa bladornament
förekomma i tusenden af varianter. Ibland ersättas växtmotiven af
djur, människoanleten o. d.
illustration placeholder
Ill. O. S.[=Sörling]
114. Från portal i Grötlingbo kyrka, Gotland.

Den, som med mästerskap behandlade de rent dekorativa detaljerna,
var därför icke själfskrifvet skicklig att utföra verkliga bilder. Det
var två svårigheter, som mötte: dels var det icke så lätt att teckna
och därefter modellera på ett konstnärligt sätt, dels märka vi ofta, huru
svårt stenhuggaren fann det att göra sig till herre öfver det hårda
material han hade att bearbeta.
Utmärkande äfven för de bästa alstren
af den tidigare romanska konstens
skulpturverk är det högtidliga allvar,
den strängt bundna stelhet, som
utmärker de skulpterade gestalterna,
hvilka påminna om skulpturverken
inom det bysantinska riket, hvarest
den stränga, i de minsta detaljer
genomförda etikett, som utbildades
inom kejsarhofvet, fick inverka äfven
på konsten — och detta i högsta grad. Utvecklingen inom bildhuggarnes
konst under den tidigare delen af medeltiden uppenbarar sig i ett
fortgående frigörande från bundenheten; formerna mjukades upp, och på
detta sätt närmade man sig till det naturliga, till dess man under
illustration placeholder
115. Från dopfunten i Tryde kyrka. Skåne.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:08 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhkykonst/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free