- Project Runeberg -  Sveriges medeltid, senare skedet, från år 1350 till år 1521 /
75

(1877) [MARC] Author: Hans Hildebrand
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

oforsagdhet att uttala hvad hon tankte en förelöpare till reformationen, hvars
inbrytande utmärker, att den nya tidens krafter hunnit utveckla sig till
mognad.

Redan tidigt hade fru Birgittas uppmärksamhet blifvit riktad på
förhållanden utom Sverige. Det var for henne icke nog att besöka de
helgedomar, i hvilka det svenska folkets skyddshelgon hvilade, utan hon drog ut
på längre färder. En gång vallfärdade hon till den helige konung Olafs graf
i Nidaros. Vägen från mellersta Sverige, genom Medelpads och Jemtlands
fjällbygder, tog tretiofem dagar i anspråk, under hvilka fru Birgitta, äfven
när stigen var som besvärligast, troget vandrade till fots, ehuru hästar nog
funnos i hennes följe. I början af
1340-talet drog hon genom
Tyskland till de heliga tre kungars ben i
Köln och vidare genom Flandern och
Frankrike till den heliga Maria
Magdalenas graf i Marseille, till den
heliga Martas i Tarragona och till
aposteln Jakobs hvilostad i
Compo-stella—det egentliga målet for färden.

Det var en hel skara af svenskar, män
och qvinnor, lekmän och prester, som
följde herr Ulf och fru Birgitta, alla
iklädda den drägt som bars af dem
hvilka vandrade till den högheliga
spanska vallfartsorten och som blifvit,
förr än de anträdde resan, högtidligen
invigd — den bredskyggiga hatten,
den sida kappan, stafven och väskan
samt som särskildt utmärkelsetecken
Jakobs (San Jagos) symbol muslan. Det
är denna utstyrsel som medeltidens

konstnärer gemenligen gåfvo bilderna af aposteln sjelf (fig. 78). Ofrid rådde öfver
allt i utlandet: i Tyskland rasade inbördes fejder, i Flandern hade Jacob van
Artevelde, bryggaren från Gent, fatt makten i sina händer och knyter
förbindelser med Englands konung Edward III, som vid denna tid begynner göra
gällande sina anspråk på Frankrikes krona. Midt genom dessa trakter som
voro hemsökta af örlig och rykte om örlig gingo de nordiska pilgrimerna sin
väg fram, besökande heliga orter, välvilligt mottagna i kloster och borgar, genom
sitt fromma syftemål och genom sina reliker bringande lycka öfver en hvar
som kora med dem i beröring och dessutom, i en tid då dagens tilldragelser
och främmande länders seder i allmänhet blefvo bekanta allenast genom
muntlig berättelse, med glädje välkomnade, när de vid flammande härd eller vid
en måltid, som var måttlig allenast i följd af deras löfte om återhållsamhet,
for den gästfrie värden förtäljde hvad de under sin vandring sett och för-



Den heliga Birgitta. Efter en tafla i Roma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:25 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhsh2/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free