- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
104

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Tankens Psykologi (Funktioner) - C. Dømmen - d. Dommens Gyldighed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

104 1. Tankens Psykologi.
en stor Totalitet, hvis Led slutte sig sammen paa naturlig,
eller endog nødvendig Maade. Illusioner og Hallucinationer,
Drømme og Fantasier, Spekulationer og Anelser maa, selv
hvor de optræde med den mest levende Existenskvalitet, vige
for den store, konsekvente Sammenhæng, der er vort sidste
Tilhold i Tvivlstilfælde, den faste Borg, ud fra hvilken vi
bedømme, hvad der skal kaldes virkeligt, og hvad der skal
kaldes blot Forestilling. Kunde det vaagne og ædruelige Livs
Verden ligesaa godt indordnes i og forstaas ud fra Drømme
nes Verden, som denne fra hin, vilde det være umuligt at
drage nogen Grænse mellem Virkelighed og Uvirkelighed.
Virkelighed er real Sandhed. Formal Sandhed kan en
Kreds af Forestillinger siges at have, naar den er vunden
ved konsekvent Eftertanke ud fra et bestemt Synspunkt. Og
da den faste, konsekvente Sammenhæng er et væsentligt Ele
ment i Begrebet Virkelighed, forudsætter Virkelighedsbegre
bet det formale Sandhedsbegreb, som det er Logikens Sag
at udvikle. Virkelighedsbegrebet omfatter foruden den for
male Sandhed ogsaa den lovmæssige Sammenhæng og Over
ensstemmelse mellem saa mange forskellige Synspunkter som
muligt Det kræver en Sammenarbejden af alle de Syns
punkter, ud fra hvilke vi kunne orientere os i Tilværelsen *).
At Virkelighedskriteriet ikke kan beståa i noget aldeles
Enkelt, blev allerede indskærpet i Oldtiden af Karnea
des**), idel han gjorde opmærksom paa, at man ikke kan
stole paa nogen enkelt og øjeblikkelig Fornemmelse eller
Forestilling. Det er ikke den umiddelbart overtalende Kraft
hos en Forestilling, der er det Afgørende; hvad det kommer
an paa, er, om den kan holdes fast og gennemføres ved ud
tømmende Prøvelse. (Forestillingen maa ikke blot være
7ufravV), men fremfor alt omepiaxonoc, og st£^ws£U(X£vyj). Man kan
ikke stole paa et enkelt Kendetegn, men paa Overensstem
melse (auv§po|AYi) af alle Kendetegn.
Den lovmæssige Sammenhæng er den nyere Videnskabs
Virkelighedskriterium. Saaledes siger Galilei: Kendemærk
) Smlg. m. H. t. denne hele Betragtning min Psykologi V D (Opfattelsen af
det Virkelige).
) Se Sextus Empiricus. ed. Bekker, p. 229—232.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free