- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
155

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Tankens Former (Kategorier) - B. Fundamentale Kategorier (Syntese, Relation, Kontinuitet — Diskontinuitet, Lighed — Forskel)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

B. Fundamentale Kategorier. 155
vidstheden vaagner af det Übevidste ved Ophævelsen af
den Ligevægt, det Übevidste forudsætter, bestemmes Til
standen ved Modsætningen til den foregaaende Tilstand og
udgør et Hele med denne. Bevidsthedsfænomener bestem
mes stedse ved et Forhold mellem Baggrund og Forgrund,
et Forhold, der kan være successivt eller simultant, eller
begge Dele. I simpleste Tilfælde er det kun Baggrunden,
der bestemmer Forgrunden; men naar Baggrunden ikke
strax forsvinder, men bevares eller genkaldes, kan den selv
igen undergaa Ændring, blive Forgrund i Forhold til det,
•der før var Forgrund. I al Sansning, Erindring og Fantasi
lægger dette Vexelforhold sig for Dagen. Særligt tydeligt
træder det dog, som vi have set (33), frem i Dommen, hvor
Prædikatet ikke blot bestemmer Subjektet, men ogsaa selv
bestemmes ved dette. I al Dømmen, saavel som i Sansning,
Anskuen og Association kundgør den psykiske Energi sig
som en Sammenfatten, og Syntesens Lov bliver derfor Er
kendelsens Grundlov. Syntesen bliver den første Kategori.
Den anvendes uvilkaarligt, saalænge Bevidstheden bestaar,
og det er i Analogi med den, vi opfatte Alt. Typen for al
Erkendelse, og derfor ogsaa for alt Erkendt, er Forbindelse
af en Mangfoldighed til Enhed. Hverken en aldeles sammen
hængsløs Mangfoldighed eller en forskelsløs Enhed (Enkelt
hed) kan erkendes. Allerede rent psykologisk ere Tilstande
af disse Arter umulige, skønt der kan gives stærke Til
nærmelser til dem.
I denne første Kategori ligger nu strax den anden inde
holdt. Naar en Mangfoldighed af Emner eller Elementer
forbindes eller sammenfattes, blive de bragte i Forhold til
hverandre indbyrdes. Det sker i enhver Sansning, enhver
Erindring og enhver Fantasi, saavel som i enhver Dom.
Naar en bestemt Forbindelse opløses, som naar Anskuen
afløses af Dømmen, er denne Opløsning kun en Omsætten
i andre Forhold. Det aldeles Forholdsløse kan hverken san
ses, erindres, forestilles «Iler «dØmines- At tænke er, som
Fichte med Rette har sagt, at sætte Noget i Forhold til
et Andet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free