- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
180

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Tankens Former (Kategorier) - C. Formale Kategorier - a. Identitet - b. Kvalitetsforhold (og deres Reduktion)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

111. Tankens Former.
180
vedkommende Legemers Art, Form eller Bevægelse"*). Old
tiden talte derimodi om naturlige Steder".
For at tåge et meget udvortes Exempel: Ting af samme
Vægt — et Menneske, en Isblok, en Guldklump o. s. v. —
kunne betragtes som identiske, naar Tyngden er det eneste
Synspunkt. — Selve Ordet Ting" udtrykker en Identitet
af højst forskellige Emner, naar man ved Ting" mener et
Skelneligt, der til en vis Grad er afsluttet som en Helhed for
sig. Alting er en Ting. - - Herhen hører ogsaa den smukke
Forklaring, Adam Homo’s Moder giver sin lille Søn af, hvad
det er at være". —
Naturligvis ere de forskellige Synspunkter, ud fra hvilke
der udsiges Identitet, ikke lige betydningsfulde. Under sin
Kamp med Mangfoldigheden stiger Tanken op fra udvortes
og tilfældige Synspunkter til væsentlige Synspunkter, der
kunne holdes fast under Emnernes Skiften. Den Verden af
Synspunkter, som saaledes opbygges, er den sande Idéverden.
Den svæver ikke over Erfaringen, men er netop Betingelsen
for, at der kan gøres Erfaringer i Ordets strenge Betydning,
ikke blot isolerede lagttagelser, som end ikke kunne skelnes
fra Illusioner. Emnerne maa, forat sand Erfaring skal være
mulig, være saaledes beskafne, at de tilstede Anvendelsen af
faste Synspunkter. Det er dette, Platon i sit Sprog udtryk
ker ved, at alle Fænomener stræbe efter" Ideen, særligt Lig
hedens Idé (Fajdon p. 74—75), den rene Identitet. Vi vikle
snarere sige, at det er os, der stræber efter at forme Tan
ker, som kunne lede os gennem Emnernes Mangfoldighed.
Og medens Identiteten ( det Ene") for Platon betegnede
Tankearbejdets absolute Afslutning, er den for os vel Afslut
ning af et Tankearbejde, men tillige Begyndelsen til et nyt,
idet del vil gælde bm at bringe det vundne Identitetssyns
punkt i Forhold til andre Synspunkter.
b. Kvalitets for hold.
74. Hvor Substitiition ikke er mulig, blive Mangfoldig-
heden og Forskellighederne staaende. Alle Forskelle ere
*) Matter and Motion. § 19.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free