- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
203

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Tankens Former (Kategorier) - C. Formale Kategorier - c. Negation

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. Formale Kategorier, c. Negation. 203
Der maa vælges, og der maa resigneres. Men i denne Skole
lærtes der ogsaa, hvilket vigtigt Tankemiddel Negationen er.
Klassifikation og Induktion blive kun mulige ved den. (22;
26—28). Negationen virker snart som Henvisning til en senere
nærmere Undersøgelse, snart som Tegn paa en Vej, der ikke
kan befares.
84. Rent logisk er Negation Fraværelse, Udelukkelse eller
Ophævelse. Matematisk betyder Negation en Opfordring til
Rækkedannelse (f. Ex. Tælling) i modsat Retning. Negative
Tal betyder Fortsættelse af Talrækken i modsat Retning af
de positive" Tåls Række. Det kommer an paa Synspunktet,
hvilken Retning man kalder positiv, og hvilken negativ. Lige
saa ved Retninger i Rummet og i Tiden. Har jeg mit væ
sentlige Liv i Erindringens Verden, bliver Tidsrækkens fort
satte Løb for mig af negativ Betydning. Negationen som
Retning i Modsætning til en anden Retning faar en Be
stemthed, den rent logiske Negation ikke besidder.
Der gives ingen negative Emner; Negationen forudsætter
stedse to Led, der hvert for sig ere positive. Platon be
stemmer allerede Negationen som et Modsætningsforhold
mellem to Værende (ovto; upbq Sv avuttea^.) Sophistes
p. 257 E). HvorLedes man saa fordeler Position og Nega
tion, kommer an paa Synspunktet. Naar Zoologen i sin Frem
stilling gaar over fra Leddyr til Bløddyr, er det naturligt
for ham i Definitionen af disse sidste at begynde med den
Sætning: Legemet er uleddet, uden leddede Lemmer." Naar
Teologen har hævdet sin Tro som den eneste sande Livs
anskuelse, kommer han naturligt til at beskrive andre An
skuelser som negative, maaske endogsaa rent negative".
Ofte maa vi naturligvis stanse ved en Negation, uden at
vi have noget Indhold til positiv Karakteristik af det ene
Led i Forholdet. Negationen vil da for enhver levende Tanke
føre til at søge et saadant Indhold. Har jeg Sympati eller
psykologisk Interesse for Mennesker, vil jeg forsøge at sætte
mig ind i deres Tilstand, der ikke ere enige med mig. Betyd
ningsfuld som Tankemotiv bliver Negationen især, naar det
er to Domme, der gensidigt negere hinanden. Der stilles
da et Problem (27).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free