- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
254

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - Indledning - A. Erkendelsen - a. Former og Principer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IV. Tankens Opgaver.
254
Videnskab selv Genstand for erkendelsesteoretisk Under
søgelse. Der er en stadig Vexelvirkning mellem Erkendelses
teori og Psykologi: de Former, hin opstiller, maa være psy
kologisk mulige, og den Opfattelse af Sjælelivets Natur, Psy
kologien hævder, bygger selv paa Anvendelse af saadanne
Former. Det gælder om den sjælelige Verden, som det gæl
der om Verden idethele: Mennesket forstaas ved Verden;
men al Forstaaelse af Verden er bestemt ved Menneskets
Natur. Det er ingen Kredsgang, ti der kan finde, og der
finder faktisk en rytmisk Skiften Sted af de to Synspunkter.
- I Henhold til denne Betragtning er det psykologiske Pro
blem drøftet som Indledning til hele vor Fremstilling.
A. Erkendelse.
a. Former og Principer.
106. Kategorierne udtrykke de Maader, paa hvilke Tan
ken virker under Vexelforhold med Emnerne. De lære os
vor intellektuelle Organisation at kende. Hvad vi forståa,
og om vi idethele forståa Noget, beror ikke blot paa Em
nernes Beskaffenhed, men ogsaa paa vor Aands Natur, lige
som det ikke blot beror paa de ydre Genstande, men paa
vort Synsorgans Beskaffenhed, hvilke Farver vi se, og om
vi idethele se Farver. Det var Trangen og Evnen til Enhed
og Kontinuitet, der betegnede den gennemgaaende Karakter
af Tankeformerne. Denne Trang og Evne kan ytre sig paa
andre Maader end saadanne, der føre til, hvad vi nutildags
i Videnskaben kalde Forstaaelse. Af al den Tankerigdom,
den menneskelige Aand raader over, kan kun en snever og
fast sluttet Række af Tanker bruges, naar det gælder saa
dan Forstaaelse. Her gælde Wallensteins Ord: Eng ist die
Welt, und das Gehirn ist weit. Gennem Animisme og Plato
nisme gaar i Tankens Historie Vejen til Positivisme. Den
gennemløbes ikke en Gang for alle; ofte maa de Enkelte hver

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0264.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free