- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
337

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - B. Verdensanskuelse - c. Aand og Materie

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

B. Verdensanskuelse, c. Aand og Materie. 337
/
var to Grundformer, under hvilke den traadte frem. M)en
det, der staar for os som simpelt og let overskueligt, kan
meget vel skyldes en meget indviklet Sammenhæng. I vore
simpleste Sansefornemmelser have vi Exempler herpaa, naar
vi sammenligne dem med de fysiske og fysiologiske Pro
cesser, til hvilke de svare. Det kan være økonomisk" eller
pragmatisk" at operere med Simpelhedens Princip. Men
Forsøget paa at udvikle en Verdensanskuelse har kun Be
tydning, naar der gøres Alvor af at undersøge alle Mulig
heder. Det drejer sig her ikke om vor Bekvemmelighed,
men om en sidste, for os afsluttende Orientering. Baade
Idealister og Materialister komme i Reglen for hurtigt til
deres sidste Ord. Det kan ogsaa paa et enkelt, forholdsvis
begrænset Omraade være meget farligt at gaa ud fra, at
kun to Muligheder, et Enten—Eller, foreligge, fordi Erfa
ringen foreløbigt ikke frembyder andre. Charles Darwin
erfarede dette i sin Ungdom, da han i en geologisk Afhand
ling havde sluttet, at de parallele Linier paa den skotske
Kyst maatte skyldes Havet, da ingen anden Forklaring syn
tes holdbar. Agasiz’s Gletcherteori viste en ny Mulighed. Og
Darwin Lærte Waf, at man i Erfaringsvidenskaben skal være
forsigtig med at anvende den udelukkede Midtes Princip*).
Blandt Tankens Mestre har Spinoza her set klarest,
naar han Lærte, at Forskellen mellem det Aandelige og det
Materielle var rent empirisk, og at Tilværelsen i sig selv
udfoldede sig under uendeligt mange Grundformer (Attri
buter). I et af sine tidligere Skrifter synes han at have
tænkt sig Muligheden af, at vi kunde komme til at opfatte
flere Attrifuter end hine to; men i sit Hovedværk (Ethica)
har han opgivet denne Tanke. Grunden til, at der maa være
uendeligt mange Attributer, ligger for Spinoza deri, at Til
værelsens hele Fylde kun derved kan finde Udtryk. Det
er Spinozas Tro, der her lægger sig for Dagen. Han kunde
simpelt hen have støttet sig til den rent empiriske Karak
ter af Forskellen mellem det Aandelige og det Materielle,
men han havde da maattet udtrykke sig noget mindre dog-
•) Charles Darwin: Life and Letters. I. p. 69. 291
Høffding: Den menneskelige Tanke 22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free