- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
354

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - C. Vurdering - a. Det etiske Problem - α. Det etiske Arbejde (Formal Etik)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IV. Tankens Opgaver.
354
Personlighedens Grundlæggelse eller dens Frigørelse er mu
lig uden i og ved den sociale Atmosfære, i hvilken den
Enkelte bliver til og udvikler sig. Men et etisk Problem bli
ver først til, naar den Vexelvirkning, der stadigt finder Sted
mellem Individ og Samfund, afløses af en Krise, idet den En
kelte faar Selvstændighed og Energi nok til at stille sin Vur
dering (der naturligvis selv har udviklet sig under positiv
og negativ social Paavirkning) mod det bestaaende Samfund.
Ud fra det ensidigt sociologiske Synspunkt er man for til
bøjelig til at overse, at Individet allerede før Kriserne stedse
reagerer, d. v. s. optager Samfundsindskydelsen paa sin Maa
de, individualiserer den, ligesom man ogsaa forvexler vor
Mangel paa Viden om individuelle Initiativer, naar Talen
er om de primitive Tilstande, med hvilke Sociologien hid
til især har beskæftiget sig, med en fuldstændig Fraværelse
af saadanne Initiativer. Men i hvert Tilfælde kan der inden
for enhver social Udvikling komme det kritiske Punkt, hvor
sociale Traditioner og overleverede Forbilleder ikke finde
uvilkaarlig Anerkendelse. Og det er her, et etisk Problem
dukker op*). Hvad vil Sociologen her sige og gøre? Vil han
moralisere og forbyde os at tvivle og at tænke? Hoved
repræsentanten for den sociologiske Skole, Émile Durk
heim, har svaret hertil, at den etiske Krise i den nyere
Tid ikke udspringer af intellektuelle Grunde, men har dy
bere Aarsager, idet den skyldes Arbejdsdelingen indenfor
Samfundet, der har medført en Isolering og Individualisering,
som ophæver de uvilkaarligt virkende sociale Indflydelser.
Vore Pligter have nu ikke længere deres Grund i den reale
Tingenes Orden, og Slappelse bliver Følgen deraf, en Slap
pelse, der kun kan ende, naar en ny Disciplin udvikler sig.
Vor første Pligt er nu at skaffe os en Moral**). – Det er
sandt, at de intellektuelle Tvivl først bleve mulige ved den
fremskridende Individualisering; de ere i Grunden kun For
muleringer af dennes Konsekvenser. Den Enkelte spørger,
hvorfor han skal give Samfundet Mere, end det kan aftvinge
*) Smlg. min Etik. Kap. I.
**) De la (livision du travail soial. (1893) p. 460.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free