Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - C. Vurdering - a. Det etiske Problem - α. Det etiske Arbejde (Formal Etik)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
IV. Tankens Opgaver.
356
ordenen. For mit eget Vedkommende er jeg ganske klar
over, at den individuelle Etik kun kan forstaas som Led i
den sociale Etik: Begreberne Samfund og Slægt have den
etiske Betydning at pege dels paa det Uoverskuelige i de
Livsinteresser, der skal tages Hensyn til, dels paa Nødven
digheden af at tilvejebringe Muligheder, Betingelser, poten
tielle Værdier, og ikke blive staaende ved det, der kun har
aktuel Værdi [smlgn. 101, le] og maaske kun har denne
for en stakket Tid. De muliggøre altsaa det mest omfattende
Synspunkt for Vurderingen af det enkelte Individs Villen
og Handlen"*).
Se vi nu bort fra de pædagogiske Vanskeligheder, der
kunne være forbundne med at faa den Enkelte til at be
tragte sin Færd fra dette omfattende Synspunkt, og tænke
os dette Synspunkt anlagt, - - saa vil der ogsaa fra dette
Synspunkt fremtræde Muligheden af en formal Etik. Og
denne udspringer ogsaa her af Forholdet mellem Helhed og
Elementer. Den sociale Helhed vil være des fuldkomnere,
jo mangfoldigere og jo mere forskelligartede Individualiteter
den formaar at sammenholde under en fælles Livsform.
Der er her en Analogi med den enkelte Personlighed, som
beror paa, at begge ere Totaliteter. Mangfoldigheden og den
udprægede Ejendommelighed hos de Enkelte kan gøre det
vanskeligere at bevare Samfundsenheden; men lykkes det
at løse denne Opgave – hvilket forudsætter, at de Enheds
former, der kun kunde gøre Fyidest, saalænge Instinkt og Au
toritet beherskede Alt, afløses af andre, - - saa siges Sam
fundet at have naaet et højere Trin. Til et saadant Trin
nærmer Samfundslivet sig forhaabentligt gennem den Krise,
Arbejdsdelingen har medført. Men denne Tilnærmelse vil
ikke kunne gøres uden stadig Vexelvirkning af individuelle
og sociale Kræfter. Ikke udenom, men gennem den frem
skridende Individualisering gaar Vejen til det nye Sam
fund. Foreløbigt gaar Kritiken af Arbejdsdelingen ikke ud
paa, at den medfører for megen Individualisering, men net
op paa, at den yder for liden Udvikling af de enkelte Per
) Etik. XIII, 5. smlgn. Vill, 4.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>