- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
382

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - C. Vurdering - b. Det religiøse Problem - α. Religionens psykologiske Sted

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

382 IV. Tankens Opgaver.
med Andre, ogsaa naar det gælder at finde Form og Udtryk
for sine egne inderligste Erfaringer. Og der kan røre sig
en Angst for at gaa ålene ad Livets dunkle Veje. Men det
er ogsaa en Kendsgerning, at der kan opstaa et Modsæt
ningsforhold mellem det Individuelle og det Sociale paa det
religiøse som paa andre Omraader. Kultus og Dogme maa
fra først af skyldes enkelte Personligheders Optræden, selv
om deres Navne ikke ere opbevarede, fordi det, de fandt,
uvilkaarligt blev Gruppens Ejendom. Indenfor enhver
Gruppe af Mennesker skyldes Initiativerne stedse Enkelte.
Hvad der er fælles, maa engang have været individuelt. Et
Folk kan ligesaalidt lave Religion som digte Poesi. Men jo
mere uvilkaarlig Produktionen og Meddelelsestrangen er,
des hurtigere vil en Tradition være grundlagt og Traditionens
Stiftere glemte. Den fremskridende Udvikling medfører en
større Betoning af, hvad der skyldes enkelte Individer, og
i de Folkereligioner, vi kalde de højeste, staa da ogsaa per
sonlige Skikkelser, omhyllede af Legender og Myter, ved
Kilderne. Hvad der saaledes i Religionens Historie stedse
maa forudsættes, selvom det ligger skjult, det vil nu mere
og mere komme frem i første Linie.
Begrebet personlig eller religiøs Erfaring stiller den For
dring, at den Enkelte selv skal blive klar over, hvilke Po
stulater Livet kræver. Det er ikke nok, at han prøver paa
i egen Erfaring at genfinde, hvad den religiøse Tradition
indeholder; det er heller ikke nok, at han af sine Erfa
ringer drives til at slutte sig til en religiøs Overlevering.
Skal Ordet Erfaring tages i samme Betydning som ellers,
maa der skelnes mellem det Oplevede og dets Aarsag. Et
Aarsagsforhold kan ikke umiddelbart iagttages. At en Op
levelse har en bestemt Aarsag, kan kun godtgøres gennem
et Bevis for, at ingen anden Aarsag formaaede at forklare
det giyne Tilfælde. Man maa stedse kunne gøre Kontra
prøve, naar et Aarsagsforhold skal bevises. Selv Videnska
ben bliver mere og mere klar over, at en Hypotese kun
faar sin fulde Bekræftelse, naar den kan vendes om, saa
ledes at man ved streng Slutning ligesaa vel kan gaa til

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0392.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free