- Project Runeberg -  Den menneskelige Tanke : dens Former og dens Opgaver /
388

(1910) [MARC] Author: Harald Høffding
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Tankens Opgaver (Problemer) - C. Vurdering - b. Det religiøse Problem - β. Den historiske og den filosofiske Betragtning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IV. Tankens Opgaver.
388
mellem Mennesker, hvis Udvikling gaar i lige Linie, saa at
de optage Lykke og Ulykke som Elementer i deres Livsan
skuelse, uden at der sker noget Brud, — og Mennesker, der
af indre og ydre Aarsager føres til Brud med den første Del
af deres Bane og kun gennem en Omveltning i deres Sjæleliv
naa til deres afsluttende Livsanskuelse. Ogsaa i Folkenes Tro
kunne saadanne Forhold gøre sig gældende. Og i alle saa
danne Tilfælde er det Forholdet mellem Værdierne og Tin
genes virkelige Gang, det drejer sig om. De højeste Religioner
ville være de, der rumme Udtryk for alle saadanne Modsæt
ninger. Det er især de to Gange fødte", der i Kristendom
men ville genfinde deres Erfaringer. Den religiøse Stemning
naar her først Dybde og Fasthed, naar den gennem Brydning
og Lidelse er naat op til Salighed. I den gamle Offerkultus,
der ikke stansede ved Offerets Indvielse til Guden, men ud
viklede den Forestilling, at det var Guden selv, der blev ofret,
har den religiøse Bevidsthed fundet et af sine dybeste Ud
tryk, Symbol for de mest indgribende Livserfaringer. — Der
har været en Tilbøjelighed i religiøse Organisationer til at
lægge en eneste Type til Grund og fordre den efterlignet og
gennemført af Alle. Megen Aandskuelse er bleven Følgen
heraf. Den nyeste Tids sammenlignende Religionspsykologi
har fundet en stor Mangfoldighed af Typer, skønt Modsæt
ningen mellem expansive og disharmoniske Naturer synes
at være den betydningsfuldeste*). Baade i Livets kraftige
Udfoldelse, der skyller Hæmninger og Forstemninger bort
som den klare Kilde Smudset, og i Kampen for at bøje
stridende Kræfter sammen til Enhed, ytrer den psykiske
Energi sig paa afgørende Maade. Naar Følelsen overfor Til
værelsen, Erfaringen om Værdiernes Skæbne ikke mere saa
aldeles overvejende som hidtil paa Forhaand bestemmes
ved Overlevering og Autoritet, da vil det først ret vise sig,
hvorvidt der paa dette Omraade kan være Tale om almen
menneskelige ’Erfaringer. Det vil da ogsaa vise sig, hvorvidt
*) I min Religioiisfllosofi. % 36—43 og § 94—96 har jeg karakteriseret en Række
religiøse Typer. — I mine Mindre Arbejder. (Anden Række.) p. 124 f og 137—140 har
jeg anstillet en Sammenligning mellem mine Typer og de af nyere Religionspsy*
kologer (amerikanske og franske) fundne og paavist en Overensstemmelse i de
store Træk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 06:55:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hhtanke/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free