- Project Runeberg -  Om äktenskapet. Aftryck /
29

(1842) [MARC] Author: Israel Hwasser
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ädling af tänkesättet och sederna, som deruti har sin
gnind. Jag erinrar dock särskildt om den, for konsfor«
hållandets ronhet och ädelhet och för den råa naturdrif«
tens knfvande så vigtiga, relationen imellan syster och
hror, Syskonförhållandets fullkomliga utveckling till be«
fordran af sedlighet och humanitet bar nödvändigt sam«
inanbang ined äktenskapets helgd och familielifvets ut«
bildning* Hos folkslag, der de sednare varit
ofullkomliga, har äfven diaracteren af det förra varit förmörkad,
och såsom historisk bekräftelse af detta påstående kunna
j synnerhet Grekernas i många andra afseendcn prisade
Och piisvärda bildning, åsigter och seder åberopas.

Till familielifvet hör älven förhållandet till tjenste«
folket, Der åter trätfa vi den djupaste skuggsidan af
det förras character i vår tid. Den såkallade
frihetsprin-pip, hvilken anser samhällets lycka bestå uti söndringen
pf alla de föreningsband, som göra det gemensamma po«
sitivt pch uti individualitetens derigenøm uppkommande
emancipation, har här ingripit ganska djupt. l)et är en
nödvändig följd af civilisationens fortgång, att menniskor*
na fördelas $ tyenne dasser, af hvilka den ena skall ar«
beta med armar oph händer for mengklighetens yttre be«
Stånd och välfärd, och den andra med hufvud och hjerta
för dess förädling och väsentliga utbildning. Begge
skola de arbeta, och det är således ytterligt falskt att
tro det blott den pna skall göra det, och den andra
endpst njuta, ocb att den såkallade högre bildning den
sednare har, innebär ett berättigande dertil 1. Det välde

den sednare utöfyar är ej hans, utan tillhör det högre,
som är gemeqsaipt för begge; oph det är detta
gemensamma högre, som ålägger begge ömsesidig välvilja Qcb
pmsesidig aktning. Det skiljaktiga uti begges verksam«
bet kan icke till sin inre betydelse inses, utan genom
inedyetandet af det bugre gemensamma, ur bvilket beg*
ges bestämmelse får sin rätta förklaring. Men det äv
just de(ta medvetapde af det högre* som nu är i nteunt«
skornas sinnen fördoi)k)adt, och en djup söndring har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:01:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hiomakt/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free