- Project Runeberg -  Historiskt bibliotek / Tredje delen /
74

(1875-1880) With: Carl Silfverstolpe
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Medeltidsgillena i Sverige. Af Hans Hildebrand

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

74

II. HILDEBRAND.

72

sinnebild och. ännu finnes bland gillets klenoder en stor
silfver-fogel, ’förfärdigad år 1618. Vid midten af 1700-talet fann man
dock papegojan vara en mindre smickrande symbol för gillet,
hvadan hon förklarades vara en dufva och år 1776 antogo
bröderna som ordenstecken en silfverdufva, att bäras på bröstet.

Stadgarne innehålla vidare, § 122 och följande: "Skola ock
årligen tagas tvenne majgrefvar efter gammal sedvana, på den
heliga Valborgs dag eller ock på annan dag och tid och på det
ställe som åldermannen bäst berama kan och tillsägandes varder;
den som ej på kallelse infinner sig på platsen och svarar till
sitt namn, bötar fyra skilling. Skall man ock utvälja till maj
-grefve efter åren som de äro ingångne och inkomne i laget, så
vida icke den valde vill, för äras skull, tillbjuda någon
adelsperson eller annat aktadt folk, oip de vilja anamma
majgrefve-kransen. Den som annars står före eller bör med rätta anamma
kransen och icke vill, böte en tunna tyskt öl och vare maj grefve
nästa år. Den som blir maj grefve skall med sina bröder utlägga
fem tunnor tyskt öl, men får för dess införande åtnjuta lagets
tullfrihet och får dessutom det året deltaga i lagsdrycken utan
afgift". — Ölet skulle förmodligen drickas sedan maj grefvarne
fullgjort sitt åliggande. Strängt taget är uttrycket maj grefvarne
icke fullt exakt. Enligt Olai Magni Historia gentium
septen-trionalium utsågos i södra Sverige den första maj af stadens
styrelse — i detta fall af Knutsgillet —- en vinter- och en
maj-grefve, den förre klädd i pelsverk, den senare klädd med löf och
blomsterprydd, hvilka två i spetsen för hvar sin skara
bekämpade hvarandra till dess vårens representant besegrade vinterns

De gamla vanliga föreskrifterna’_om inbördes hjelpsamhet stå
qvar, om hjelp åt den broder som på väg eller stig råkade i
nöd, om hjelp åt den som blifvit brandskadad. Om gillesbroder
dött, var åldermannen för enkan och barnen "verge" inför
borgmästare och råd. Om en gillesbroder råkade i armod eller blef
så gammal att han icke kunde lifnära sig sjelf, skaffade laget
honom fritt husrum och fick han hos hvar broder hemta en
måltid och en skilling hvart halfår. Om en broder blef
undantagshjon, skulle hvar och en af hans medbröder gifva honom föda en
dag och en natt och derefter sända honom till en annan broder.

Olai Magni historia, bok 15, kap. 8. Förmodligen är det en majgrefve,
hvars bild representerar maj månad i fickalmanackan af år 1399, som jag
publicerat i K. Antiqvitets akademiens månadsblad nr 45.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:02:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/histbib/3/0080.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free