- Project Runeberg -  Valda skrifter / Första delen /
292

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om äktenskapet (1841)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nedring; och detta gör, att hennes väsende och värdighet derigenom
fördunklas, förminskas och vanhedras, i vida högre grad än mannens.
Så snart den rådande opinionen icke anser begärets öfvermagt och
de deraf beroende afvikelserna ifrån sedlighetens yttre lag, för mera
vanhedrande hos qvinnan än hos mannen, har ett djupt sedeförderf
vanligen inträdt Några ytliga resonnörer säga väl, att det är
obillighet emot qvinnan, att anse hennes brister i detta afseende för
mindre ursäktliga än mannens, men den stränghet, hvaröfVer de
klaga, har sin grund just uti ett djupt och aktningsfullt uppfattande
af qvinnans betydelse, uti tron på jungfrulighetens naturliga
verklighet Det är äfven i följd häraf, som njutningsdriftens öfvermagt,
då den framträder hos qvinnan, ej allenast tillkännagifver ett
djupare sedeförderf, än då den hufvudsakligen äger rum endast hos män,
utan äfven har en vida större betydelse till samhällets förnedring
och förstöring.

Då begäret införlifvar sig med bildningen och fixerar sig
psy-chiskt, förlorar det väl till en del sin crassa och vidriga yttre
skepnad, men det blir i stället raägtigare öfver den moraliska kraften
och så mycket vådligare, som det då ofta nog ger anledning till
ett sjelfbedrägeri, hvarigenom det får gälla för kärlek. Det
framträder hufvudsakligen under tvenne former. Den ena beror derpå,
att phantasien deraf beherrskas. Det har blifVit sagdt, att
phanta-sien derigenom vinner en intensivare sinnlig energi och förmåga att
åt den sköna konstens alstringar gifva en lefvande kraft, som
annars bos dem saknas. Man har åberopat Grekernes konst, såsom
det mest gällande faetiska beviset för en sådan mening och i
öfver-enstämmelse dermed har man yrkat emancipationen ifrån religionens
och sedlighetens magt, såsom nödvändigt villkor för den sköna
konstens flor. Sanningen af denna temligen allmänt utbredda åsigt är
dock blott skenbar. Det medgifves, att en stark och lefvande
sinnlighet är ett nödvändigt villkor för skönhetens konst Men det följer
ej deraf att detta villkor är konstens positiva kraft, och att det kan
göras dertill utan att den förra blir förnedrad och det sköna
för-vandladt till fulbet. Det är konstens fordran, att det sublima ej
skall förstöra sinnligheten, utan det skall endast befria den ifrån det
kroppsligas öfvermagt och derigenom förvandla den till
öfverenstäm-melse med sig och det heliga. Den ifrån det heliga utgående
ny-födelseacten skall genomtränga menniskans helhet och således äfven
hennes sinnliga varelse, och denna skall derigenom återuppstå i en
ny gestalt, som i stället att förneka det heliga skall utgöra dess

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:10:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/1/0322.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free