- Project Runeberg -  Valda skrifter / Första delen /
298

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om äktenskapet (1841)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

dring. De räkna sig derföre stundom till förtjenst att äfven ibland
andra utsprida sin andliga sjukdom, emedan de sjelfva deraf äro så
djupt genomgripna, att de ej känna den såsom ett lidande. Deras
umgänge erhåller derigenom en egenartad character, som väl oftast,
i synnerhet då den är öppen och fräck, är vidrig, men då den,
såsom mångfaldiga gånger är händelsen, med sig införlifvat den ytliga
bildningens behag, ej blott i allmänhet anses för angenäm och
förlustande, utan äfven för obevakade sinnen har en verklig och
vådligt mägtig tjusningskraft Den ifrån samma ursprung härrörande
contagiösa literatnr, hvars blommor väl stundom prunka med lysande
färger, men dock äro lurida och hafva en döfvande lukt har i vissa
tidehvarf och äfven i det sednaste varit så yppig, att den sköna
konstens odlingsfält varit deraf nästan alldeles öfverväxt Stundom
öfvergår deras passioners lågande ifver till verklig fanatism, som
drifver dem att med sophistiska läror intränga i vetenskapen och
med vild häftighet angripa samhället och i synnerhet dess anstalter
för sedlighetens vård. Ehuru vidrig och fördömlig denna deras
fanatiska ifver äfven är, förtjena de sjelfva dock ej något annat än
medlidande. Den magt som beherrskar deras inre, förlamar deras
moraliska kraft och förvillar deras förstånd, är fruktansvärdt stor;
och imellan det tillstånd, hvaruti de befinna sig, och en af
vansinnighetens vanligaste former är endast ett steg. De befinua sig i
sjelfva verket i den sednares första stadium.

Den skändliga utsväfhing, som är känd under namn af
pæderasti, har en stor historisk betydelse och denna tillkommer
densamma för det första, genom det nära sammanhang den ägde med
Grekemes seder och bildning, i följd hvaraf den äfven erhållit namn
af. den Grekiska kärleken. Att den äfven i sin crassa och
smutsiga form var i Grekland allmänt utspridd, och, ehuru vissa
lagstiftningar deremot innehöllo både förbud och straffbestämmelser, likväl
ej allenast offentligen bedrefs och genom af staten tillåtna
kopplerianstalter befordrades, utan äfven af de ädlaste och bäste bedömdes
med en ytterlig, våra sedlighetsbegrepp djupt kränkande, tolerans, är
genom mångfaldiga historiska bevis satt utom allt tvifvel. Det skall
till och med bos Aristoteles sjelf en uppgift finnas, att på Kreta
Minos lagligen anbefallt denna last, för att derigenom motverka
folkökningen. Men oaktadt berättarens stora auctoritet, torde man
dock svårligen kunna antaga denna uppgift såsom något mer, än
hans egen gissning. Skulle den åter vara factiskt rigtig, vore den
väl ett af de förfärligaste exempel på huru långt den statsekono-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:10:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/1/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free