- Project Runeberg -  Valda skrifter / Första delen /
342

(1868-1870) [MARC] Author: Israel Hwasser With: Per Hedenius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Om äktenskapet (1841)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iande, förvexling af kärlekens och begärets begrepp, och de
hyllningar af det sednare, såsom omedelbart uttryck af det positiva i
naturen, hvilka åtföljda af mer eller mindre häftiga och harmfulla
protester emot alla samhällsförhållanden, som motverka och begränsa
dess frihet, hafva i mångfaldiga rigtningar genomgått det sistförflutna
seklets literatur och i våra dagar slutligen förenat sig i det nästan
vanvettiga förkunnandet af köttets evangelium, hafva haft sin första
och närmaste anledning i verkningarna af det catholska celibatets
emot äktenskapet fiendtliga inrättning. Med principen af detta
celibat sammanhänger äfven en djup villfarelse, i afseende på
uppfattandet af det heligas idé i allmänhet, genom hvilken religionens
centrala föreställning blifvit fördunklad och stundom verkligt förvriden.
Denna villfarelse består åter deruti, att det heliga lefver i
föreställningen blott till cn del såsom fordran, men i stället hufvudsakligen
såsom löfte om personlig fullkomning, då det deremot är tydligt, att
denna äfven i sin högsta betydelse ej kan blifva något annat än
medel. Då celibatets princip utgör en förnekelse af slägtets fordran,
tillerkännes redan derigenom åt det individuella en högre betydeles
än som detsamma verkligen tillkommer, och derigenom rotfästes i
tänkesättet en egoism, som sedermera svårligen kan öfvervinnas och
hvilken icke medgifver uppfattandet af det heliga i någon annan
och högre form ån såsom ett förherrligande af individualiteten.

Kärlekens verklighet och nödvändiga sammanhang med
mensk-lighetens väsende och bestämmelse, en gång medgifna, fordra, att af
samhället erkännas och detta erkännande har skett genom
äktenskapets inrättning och de lagar som upprätthålla dess helgd. För att
åter äktenskapet skall vara verkligt och vördnadsvärdt, måste det
fullständigt motsvara sin idé. Enligt denna är det kärlekens
nödvändiga yttre samhällsform, och får således icke göras till en
skydds-anstalt hvarken för begärets nyckfulla anspråk eller för
vinningslystnadens beräkningar, ännu mindre till en tvångsanstalt, som åt
tvedragtens söndringar gifver en bedräglig yttre skepnad af enighet
och frid. Kärleken måste i följd deraf vara fri och dess val
oberoende af alU slags yttre myndighet, af hvad namn och
beskaffenhet dett vara md. Troheten genom lifvet tillhör
nödvändigt den sanna kärlekens väsende, och äktenskapet kan således icke
motsvara den sednares fordran och sin egen betydelse, utan att vara
oupplösligt Men å andra sidan kan en förening, som saknar
äktenskapets inre lif, och således ej upprätthålles af trohet och kärlek,
icke få fortfora och usurpera äktenskapets namn, utan måste, såsom

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 07:10:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/hivaldaskr/1/0372.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free